Η εκπαίδευση δεν έχει ανάγκη από ψευδεπίγραφους τίτλους ,αλλά από γενναία χρηματοδότηση και ουσιαστική υπηρέτηση των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών
Επανερχόμαστε στο θέμα των Πειραματικών σχολείων, μετά και τη δικαιολογημένη αναστάτωση που έχει προκληθεί στους συναδέλφους και γενικότερα στη σχολική κοινότητα, με τη διατυπωμένη πρόθεση να προταθούν σχολικές μονάδες του νομού Κυκλάδων ως Πειραματικές απ' τον Προϊστάμενο της οικείας Δ/νσης Εκπαίδευσης.
Εδώ, ακόμη κι ο τίτλος " πρόσκληση ενδιαφέροντος για τα Πειραματικά σχολεία είναι ενδεικτικός των κατ' ευφημισμών διακηρύξεων, αφού δε νοείται υποχρεωτική συμμετοχή σε μια πρόσκληση.
Άλλωστε από επίσημα κυβερνητικά χείλη ακούμε
για ενωτικό - συναινετικό κλίμα απέναντι στον κοινό αόρατο εχθρό και με κάθε
ευκαιρία άλλα παρόμοια ηχηρά, όπως για κοινωνική δικαιοσύνη και δημοκρατία.
Όμως, ο εκάστοτε Δ/ντής Εκπαίδευσης δύναται να προτείνει μόνος του (!) τον χαρακτηρισμό
ενός σχολείου ως Πειραματικού.
- Για ποιο
συναινετικό κλίμα λοιπόν, μπορεί να
γίνει λόγος, σε συνθήκες ασφυκτικής πίεσης και ειλημμένων ατομικών αποφάσεων;
- Πόση δημοκρατία
μπορεί να χωρέσει σε αποφάσεις μονοπρόσωπων οργάνων;
- Πόση ...
αναβάθμιση κρύβεται στον "άρον άρον" χαρακτηρισμό σχολείων ως Πειραματικών, τη στιγμή που λείπουν βασικές κτιριακές
και ηλεκτρονικές υποδομές και μαθητές αποκλείονται απ’ τη δημόσια -κατά τ' άλλα -
εκπαίδευση, επειδή στερούνται των κατάλληλων ηλεκτρονικών μέσων και συνδέσεων; Τη στιγμή που τα σχολεία είναι κλειστά και
πλήττονται σοβαρά τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών , υπάρχουν αρνητικές
συνέπειες στην κοινωνικοσυναισθηματική τους εξέλιξη και η χώρα μας κατατάσσεται
στην προτελευταία θέση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αναφορικά με τα χρήματα που
δαπανά για την παιδεία;
Άραγε, με όλες
αυτές τις εκκωφαντικές ελλείψεις, απόρροια εγκληματικών διαχρονικά επιλογών και
εν μέσω πανδημίας, η
πρώτιστη ανάγκη που πρέπει να καλυφθεί στον πολύπαθο χώρο της εκπαίδευσης είναι
η αύξηση των Πειραματικών και πρότυπων σχολείων;
Αλλά ακόμα κι
αυτή να ήταν η πρώτη μας έγνοια, ποιος είναι ο τρόπος και τα μέσα επίτευξης,
και πόσο πειραματικό μπορεί να θεωρηθεί ένα σχολείο, όταν το μαθητικό κι
εκπαιδευτικό δυναμικό αναφοράς δεν αποτελεί αντιπροσωπευτικό δείγμα, άρα οι
όποιες εφαρμοζόμενες εκπαιδευτικές μέθοδοι ουσιαστικά δε σταθμίζονται;
Δεν χρειάζεται
πολύς κόπος για να αποκαλυφθεί η πραγματική αιτία της επιχειρούμενης αύξησης
των δήθεν Πειραματικών και των πρότυπων σχολείων. Είναι η κατηγοριοποίηση των σχολείων, η περαιτέρω
υποχρηματοδότηση των χαρακτηρισμένων ως υποδεέστερων, ο υπέρμετρος ανταγωνισμός των μαθητών, ακόμα κι απ' το
δημοτικό, και βέβαια, η αλλοίωση του δημόσιου και καθολικού χαρακτήρα του σχολείου, χέρι-χέρι με την εμπέδωση της
κουλτούρας της ατομικής ευθύνης.
Επίσης πρέπει
να ληφθεί σοβαρά υπόψη, τόσο από τη ΔΠΕ Κυκλάδων όσο και από το ΥΠΑΙΘ, ότι η
ίδρυση ενός Πειραματικού σχολείου - ιδιαίτερα στα στενά γεωγραφικά και
πληθυσμιακά όρια, ακόμα και του μεγαλύτερου νησιού των Κυκλάδων - θα
δημιουργήσει πρόσθετα προβλήματα στην ευρύτερη περιοχή λειτουργίας του, αφού:
- Παύει να αποτελεί το σχολείο της γειτονιάς, αφήνει στην κλήρωση το δικαίωμα των μαθητών να φοιτήσουν
στο σχολείο της περιοχής τους και αλλάζει τον
οικογενειακό προγραμματισμό, καταργώντας τα γεωγραφικά όρια.
- Αλλοιώνει την ίδια την έννοια του Πειραματικού , καταργώντας
δομές ζωτικής σημασίας , όπως το τμήμα Ένταξης και εξοβελίζοντας τους
μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες.
- Υποβαθμίζει το σύνολο των υπόλοιπων σχολείων, δημιουργώντας φαινόμενα
κοινωνικού ρατσισμού και κατηγοριοποίησης.
- Δεν έχει καμία
"δια ζώσης" σύνδεση και αναφορά με τα δημόσια παιδαγωγικά
τμήματα πανεπιστημιακού επιπέδου και καμία εξασφάλιση για συνέχιση του
αντίστοιχου προγράμματος σε τοπικό επίπεδο με σχολείο της Β/θμιας.
- Πλήττει σημαντικά τα
εργασιακά δικαιώματα των υπηρετούντων εκπαιδευτικών, θέτοντας σε κίνδυνο
ακόμα και την παραμονή των ίδιων και των οικογενειών τους στο νησί που
κατοικούν.
Υπό αυτό το
πρίσμα, και με βάση τις επίσημα αρνητικά διακείμενες θέσεις των Συλλόγων
Διδασκόντων, καλούμε ξανά τον Δ/ντη εκπαίδευσης, προτάσσοντας την εκπαιδευτική
του ιδιότητα, συναισθανόμενος την κρίσιμη υγειονομική συγκυρία και
αφουγκραζόμενος τις αγωνίες των συναδέλφων κι ολόκληρης της σχολικής κοινότητας
να μην προβεί σε υποβολή αίτησης για τον χαρακτηρισμό σχολείων ως Πειραματικών
ή τουλάχιστον, αν το έχει κάνει, να την καταστήσει ανενεργή.
ΕΙΜΑΣΤΕ ΜΕ ΤΙΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΜΑΣ
ΚΑΙ ΤΑ ΜΟΡΦΩΤΙΚΑ ΤΟΥΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
ΕΙΜΑΣΤΕ ΜΕ ΤΟΝ ΔΗΜΟΣΙΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΧΩΡΙΣ ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΥΣ ΚΑΙ
ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΥΣ
Την ανακοίνωση συνυπογράφουν οι σύλλογοι εκπαιδευτικών :
- Άνδρου , Κέας , Κύθνου και Σερίφου «Θεόφιλος
Καΐρης»
- Νάξου,
Αμοργού και Μικρών Κυκλάδων
- Πάρου
–Αντιπάρου «Π. Καλλιέρος»
- Σύρου
– Τήνου – Μυκόνου