30 Ιανουαρίου 2014

Για την αυτοαξιολόγηση και τις ομάδες εργασίας


Μετά τις ασφυκτικές και επανειλημμένες πιέσεις των τελευταίων ημερών, εκ μέρους σχολικών συμβούλων των σχολείων περιοχής ευθύνης μας για αποστολή πρακτικών των συνεδριάσεων των Συλλόγων Διδασκόντων, σχετικά με την εφαρμογή της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου, σας γνωρίζουμε ότι από πουθενά δεν προκύπτει η υποχρέωση υποβολής των σχετικών πρακτικών στους σχολικούς συμβούλους. Θυμίζουμε μάλιστα ότι με βάση την εγκύκλιο Κεδίκογλου ( 1900089/Γ1/10 -12 -2013) ήταν υποχρέωση των σχολικών συμβούλων να ενημερώσουν/επιμορφώσουν σχετικά τους συνάδελφους για το πρόγραμμα της αυτοαξιολόγησης, ενώ σε καμιά περίπτωση ο θεσμικός τους
ρόλος τους δεν είναι διοικητικός, αλλά στενά παιδαγωγικός -συμβουλευτικός .



Ευρύτερα, το κλίμα πιέσεων, εκβιασμών και χειραγώγησης που αποτυπώνεται ακόμη και μέσα στις σχολικές μονάδες θεωρούμε ότι είναι πολιτικός δείκτης που αποκαλύπτει το αντιδραστικό περιεχόμενο των όποιων επιχειρούμενων αλλαγών. Αποκαλύπτεται μέρα με τη μέρα ότι πίσω από τη ρητορική της αξιολόγησης “από κάτω προς τα πάνω” (bottom-up (sic) ) κρύβεται ο διοικητικός αυταρχισμός και η σκόπιμη καλλιέργεια του φόβου. Πριν καν εφαρμοστεί στην πράξη το σύνολο των αξιολογικών ρυθμίσεων (ατομική αξιολόγηση, αυτοαξιολόγηση, εξωτερική αξιολόγηση) επιδιώκεται ο φόβος να γίνει καθημερινότητα στα σχολεία. Προσπαθούν να μας γυρίσουν πίσω στην “καλή” εποχή του επιθεωρητή και των αλησμόνητων πιστοποιητικών κοινωνικών φρονημάτων. Καθημερινά, μέσα στο χώρο εργασίας μας, αναγγέλλονται πειθαρχικές διώξεις και απολύσεις. Τους ξεκαθαρίζουμε ότι ο κόσμος της εκπαίδευσης θα αγωνιστεί ενωμένος για την ακύρωση στην πράξη των αντιεκπαιδευτικών-αντεργατικών ρυθμίσεων και του αυταρχικού κατήφορου της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας.

Το Δ.Σ του συλλόγου μας δηλώνει ότι δεν πρόκειται να ανεχθεί καμιά μορφή εκβιασμού, απειλών και καλλιέργειας φόβου από τη μεριά της διοίκησης και θα καταγγείλει πολιτικά και συνδικαλιστικά σε όλη την εκπαιδευτική κοινότητα κάθε επίδοξο ζηλωτή του σύγχρονου επιθεωρητισμού.
Σε ότι αφορά την αυτοαξιολόγηση επισημαίνουμε τα εξής: α. το Υ.ΠΑΙ.Θ. στην υπ' αριθμ. 1900089/Γ1/10 -12 -2013 εγκύκλιο του ορίζει ότι η αυτοαξιολόγηση είναι υποχρεωτική. Παρακάτω, όμως, επισημαίνει ότι η διαδικασία“πραγματοποιείται από ομάδες εργασίας των εκπαιδευτικών με απόφαση του συλλόγου διδασκόντων”. Πουθενά δεν ορίζεται ότι η συμμετοχή κάποιου/ας συναδέλφου/ ισσας είναι υποχρεωτική σε αυτές, ούτε ορίζονται περισσότερες λεπτομέρειες για τη συγκρότησή τους, γεγονός που παραδέχεται δημόσια πλέον και μεγάλος αριθμός σχολικών συμβούλων, β. Ο νόμος 1566/85 ορίζει ότι “ ο σύλλογος διδασκόντων αξιοποιεί τις δυνατότητες συνεργασίας ανάμεσα στο διδακτικό προσωπικό και τους κοινωνικούς φορείς του τόπου. Μπορεί να αποφασίσει το χωρισμό των μελών του σε τομείς γνώσεων, με στόχο τον καλύτερο συντονισμό της διδασκαλίας και της εφαρμογής των εκπαιδευτικών μεθόδων..”. Ο σύλλογος διδασκόντων δεν υποχρεούται, άρα, «να αποφασίσει χωρισμό των μελών του σε τομείς» ή αλλιώς «ομάδων εργασίας» σε κανένα άλλο ζήτημα εκτός από «τομείς γνώσεων», «καλύτερο συντονισμό της διδασκαλίας» και «εφαρμογής των εκπαιδευτικών μεθόδων». Οι ομάδες εργασίας σε άλλα θέματα, όπως για «αυτοαξιολόγηση» της σχολικής μονάδας κλπ, ευρίσκονται πέραν του υπάρχοντος Νόμου πλαισίου και οι υπουργικές αποφάσεις ( περίπτωση της αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας) είναι κατώτερες των νόμων, αλλά και των ΠΔ, γ. Η συμμετοχή των ολιγοθέσιων σχολικών μονάδων και των νηπιαγωγείων είναι προαιρετική στην εκπόνηση σχεδίων δράσης, γεγονός που δημιουργεί σοβαρό θέμα γύρω από την αναγκαιότητα συγκρότησης “ομάδων εργασίας” , δ. Ο σύλλογος διδασκόντων συνεδριάζει εντός του εργασιακού ωραρίου. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση κανείς/μια συνάδελφος/ ισσα δεν είναι αναγκασμένος/η να παραστεί, γεγονός που ξεχνούν πολλοί υποστηρικτές της “νομιμότητας”. Φαίνεται ότι στις άγριες μέρες της καπιταλιστικής κρίσης, η “νομιμότητα” εξαντλείται στις αντεργατικές ρυθμίσεις και όχι στα κατοχυρωμένα εργασιακά δικαιώματα. Τέλος, από πουθενά δεν προσδιορίζεται συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα σύγκλησης συλλόγου διδασκόντων για την ΑΕΕ, εκτός μόνο απ' την τελική έκθεση του Μαΐου.

Οι κυβερνητικές αστοχίες δεν είναι τυχαίες. Αποδεικνύουν ότι στην πράξη αυτό που ενδιαφέρει πραγματικά είναι η εμπέδωση της “κουλτούρας αξιολόγησης”, δηλαδή η προετοιμασία πολιτικά και ιδεολογικά του εδάφους για την πειθάρχηση του εκπαιδευτικού, την ατομική κατηγοριοποίηση του και την ταξική διαφοροποίηση των σχολείων. Ο πολιτικός στόχος είναι η μετατροπή του δημόσιου σχολείου από κοινωνικό αγαθό και δικαίωμα, σε εμπόρευμα που θα παρέχεται από ένα σύνολο ανταγωνιστικών μεταξύ τους σχολικών μονάδων. Γνωρίσαμε άλλωστε φέτος και το ίδρυμα Λάτση στα σχολεία μας και την “φιλανθρωπική δράση” της Dole. Τα σχολεία μας με την επιβολή της αυτοαξιολόγησης θα αποκτήσουν πολλούς τέτοιους “κριτικούς φίλους”, όπως κομψά βαφτίζει το πρόγραμμα της αυτοαξιολόγησης τους χορηγούς. ­

Με βάση τα παραπάνω, καλούμε τους/τις συναδέλφους / ισσες, να σπάσουν στην πράξη τον τρόμο, να υπογράψουν το κείμενο υπογραφών της ΔΟΕ και να μην εκδηλώσουν ενδιαφέρον για τις “ομάδες εργασίας” που απλώς προετοιμάζουν το έδαφος για τις επικείμενες απολύσεις εκπαιδευτικών και την προώθηση του σχολείου της αγοράς.