20 Σεπτεμβρίου 2020

Ο ρεαλισμός… της μάσκας και του παγουρίνο


Συναδέλφισσες , Συνάδελφοι,

Λίγες ώρες πριν το πρώτο κουδούνι και οι διακηρύξεις του Υπουργείου Παιδείας περί ασφαλούς ανοίγματος των σχολείων αποδεικνύονται όχι μόνο κενές περιεχομένου , αλλά και συχνά αντικρουόμενες. 

Το περιστατικό με τη θετική διάγνωση σε κορονοϊό συναδέλφου εκπαιδευτικού σε δημόσιο σχολείο της Καλλιθέας , όπου χρειάστηκε να περάσουν πέντε μέρες για να γίνουν τα απαιτούμενα διαγνωστικά τεστ , όπως και η πρόσφατη κατ’ ευφημισμό … διευκρινιστική εγκύκλιος που έφθασε σε πολλά σχολεία μετά τις 14:00 και που όριζε ώρα προσέλευσης των μαθητών τις 8:15, αποτελούν δείγμα μόνον του τι πρόκειται ν' ακολουθήσει, αν με "Πράξεις Νομοθ. Περιεχομ." και μνημειώδους προχειρότητας εγκυκλίους, δεν επιτραπεί στην κοινή λογική , στη σοβαρότητα, την υπευθυνότητα και την ευαισθησία να βγουν απ' την "καραντίνα" στην οποία τις έχουν καταδικάσει οι πρακτικές των καθ’ ύλην αρμοδίων του ΥΠΑΙΘ.


Γιατί δεν μπορεί στα σοβαρά να επιχειρηματολογείς πως μ' ένα παγουρίνο και μια υφασμάτινη μάσκα θα αντιμετωπίσεις την πανδημία. 

Γιατί δεν μπορεί στα σοβαρά να προγραμματίζεις την εκπαιδευτική ζωή , χρησιμοποιώντας παραπλανητικούς μέσους όρους μαθητών. 

Γιατί δεν μπορεί στα σοβαρά να ισχυρίζεσαι πως οι 25 μαθητές ανά τμήμα, όχι μόνο δεν αυξάνουν τις πιθανότητες μετάδοσης του ιού , αλλά μπορεί ακόμα και να αποδεικτούν συγκριτικά προτιμότεροι απ' τους 15 ή όταν μιλάς για ασφάλεια μαθητών σε αίθουσες- κλουβιά, χωρίς τήρηση ούτε των ελάχιστων υγειονομικών και κτηριακών προδιαγραφών. 

Γιατί δεν μπορεί να έχεις σχέση με την εκπαιδευτική πραγματικότητα , όταν παρουσιάζεις σχεδιαγράμματα σχολικών αιθουσών, που μόνο σε βαγόνια τρένου μπορούν να παραπέμψουν ή να μιλάς για σταθερές ομάδες μαθητών και σταθερά τμήματα ,όταν η συντριπτική πλειονότητα των ολοήμερων λειτουργεί σε αίθουσες διδασκαλίας με μαθητές απ' όλα τα τμήματα του σχολείου και με εναλλασσόμενους εκπαιδευτικούς. 

Τι θα γίνει στ' αλήθεια , αν ένας μαθητής ή εκπαιδευτικός του ολοήμερου διαγνωστεί θετικός στον ιό; Ποιο τμήμα θα κλείσει; Πολύ περισσότερο , τι θα συμβεί, αν αυτός ο εκπαιδευτικός είναι ειδικότητας , αναγκασμένος να πηγαίνει σε τρία και τέσσερα σχολεία; Ποιο σχολείο θα κλείσει; 

Τι συμβαίνει στ' αλήθεια με τα νηπιαγωγεία; 

Πώς μπορεί να επιτευχθεί η οδηγία του ΕΟΔΥ ότι πρέπει να γίνει «προσπάθεια για λειτουργία του Νηπιαγωγείου σε σταθερές ομάδες παιδιών οι οποίες συστηματικά δεν έρχονται σε επαφή μεταξύ τους» ,όταν στη συντριπτική πλειοψηφία των νηπιαγωγείων της χώρας (πλην μονοθέσιων), τα παιδιά της πρωινής υποδοχής (πρώτη ομάδα ) αναμειγνύονται με τα διαφορετικά παιδιά των βασικών τμημάτων (δεύτερη ομάδα ) και κατόπιν με τα υπόλοιπα παιδιά του ολοήμερου τμήματος (τρίτη ομάδα); 

Ποιο πρωτόκολλο ν' ακολουθήσουν οι νηπιαγωγοί , όταν καλούνται ταυτόχρονα να ελέγχουν στην είσοδο την υγεία των προσερχόμενων νηπίων και να επιτηρούν τα υπόλοιπα στην τάξη, αλλά και ποιος θα είναι ο υπεύθυνος εκπαιδευτικός για την ετοιμασία ή και επιμέλεια του φαγητού στο πρωινό ή στο μεσημεριανό γεύμα, καθώς και πώς θα διαχειριστούν ένα ύποπτο κρούσμα , μεριμνώντας για απομόνωση σε καλά προκαθορισμένο και καλά αεριζόμενο χώρο, με επίβλεψη, μακριά απ' τα άλλα παιδιά, αφού δεν υπάρχει επιπλέον προσωπικό ούτε σχολικοί βοηθοί; 

Για να μην αναφερθούμε σε πλείστα άλλα προβλήματα , όπως κτηριακών υποδομών , καθυστερήσεις αναγκαίων επισκευαστικών εργασιών και περικοπές μεταφοράς μαθητών, ακόμα και νηπίων, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφαλή και ανεμπόδιστη συμμετοχή τους στο δημόσιο αγαθό της παιδείας. 

Τι συμβαίνει στ' αλήθεια με την καθαριότητα των σχολικών μονάδων; 

Πως θα παραμένουν τα σχολεία καθαρά (απαραίτητος υγειονομικός όρος) αφού υπάρχουν μόνο 9.500 καθαρίστριες για πάνω από 13.000 σχολικές μονάδες, δηλαδή περίπου 1 καθαρίστρια για 1,5 σχολείο(!!!); Ποιος είναι ο ακριβής τρόπος εφαρμογής των γενικών αρχών των μέτρων προφύλαξης στα σχολεία (καλός αερισμός των αιθουσών, καθαριότητα χώρων και τακτική εφαρμογή απολυμαντικού σε επιφάνειες) , όταν στις σχολικές μονάδες δε διατίθεται καθαριστής/ια σε όλη τη διάρκεια ανάπτυξης του προγράμματος και στους περισσότερους Δήμους ,όπως και στον Δήμο Ερμούπολης, όταν θα τοποθετηθούν, ένας σημαντικός αριθμός τους, ιδίως στα μεμονωμένα νηπιαγωγεία, θα είναι για μόνο ένα τρίωρο; 

Τα ερωτήματα είναι ήδη πάρα πολλά και σίγουρα θα προκύψουν πολλά περισσότερα όταν ξεκινήσει η λειτουργία των σχολείων. 

Αναρωτιόμαστε γιατί το υπουργείο δεν είχε προετοιμαστεί για όλα αυτά τα σενάρια εγκαίρως, εφόσον είχε στη διάθεσή του τουλάχιστον έξι μήνες από το ξέσπασμα της επιδημίας, αλλά περιμένουμε ακόμα και τώρα, μόλις μερικές ώρες πριν από την έναρξη της διδακτικής χρονιάς, καθαρές οδηγίες και μέτρα για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση της κατάστασης. 

Αντίθετα , μέχρι τώρα, η κυβέρνηση εξάντλησε την προσπάθεια της στην επικοινωνιακή προπαγάνδα για την ωραιοποίηση της πολιτικής της και στη νομοθέτηση αντικοινωνικών και αντιεκπαιδευτικών νόμων , με πιο πρόσφατες διατάξεις αυτές που αφορούν τις περικοπές αδειών μητρότητας στους νεοδιόριστους εκπ/κούς και τις τρίμηνες συμβάσεις αναπληρωτών , ενώ ήδη κατέχει μια παγκόσμια πρωτοτυπία, αφού είμαστε η μοναδική χώρα στον κόσμο που νομοθετήθηκε η αύξηση του αριθμού των μαθητών μέσα στην πανδημία. και προχωρά στο άνοιγμα των σχολείων με μοναδικό ουσιαστικά προστατευτικό μέτρο την υποχρεωτική χρήση μάσκας. 

Το Υπουργείο αρνείται να αυξήσει τα ποσά για την εκπαίδευση ,λαμβάνοντας όλα εκείνα τα μέτρα που αποτελούν την αναγκαία συνθήκη για το ασφαλές από κάθε πλευρά άνοιγμα των σχολείων 

Είναι όμως ξεκάθαρό ότι τις ευθύνες για τις συνέπειες από τις επιλογές αυτές θα επιχειρηθεί να φορτωθούν στους εκπαιδευτικούς. Γι’ αυτό είναι αναγκαίο όλοι οι σύλλογοι διδασκόντων να αναδείξουν με αποφάσεις τους την απόσταση που χωρίζει τα υγειονομικά πρωτόκολλα για την αντιμετώπιση του κορονοϊού από την πραγματικότητα του κάθε σχολείου, δηλαδή τον αριθμό των μαθητών ανά τάξη, την καθαριότητα και την υγιεινή, τις υποδομές και την αντικειμενική αδυναμία εφαρμογής των μέτρων αποστασιοποίησης που προβλέπουν οι οδηγίες, το υγειονομικό υλικό, την έλλειψη νοσηλευτή και ειδικού χώρου για την παραμονή όσων αδιαθετούν. 

Να μην αναλάβουν τον ορισμό υπευθύνου covid που δεν τους αντιστοιχεί, αλλά να επιμείνουν στην ανάγκη πρόσληψης νοσηλευτών. Να απαιτήσουν επιπλέον εκπαιδευτικούς σε κάθε σχολείο για την κάλυψη των απουσιών που θα προκύψουν που είναι η μόνη απάντηση για να λειτουργήσει μια τάξη όταν απουσιάσει ο εκπαιδευτικός. 

Σε κάθε περίπτωση η Kυβέρνηση, το Υπουργείο Παιδείας και οι διοικητικοί του μηχανισμοί φέρουν ακέραια την ευθύνη για κάθε πρόβλημα ασφαλούς παραμονής μαθητών και εκπαιδευτικών στις σχολικές μονάδες, καθώς και για κάθε μορφή δυσλειτουργίας τους και ελλείψεων που θα παρουσιαστούν. 

Συναδέλφισσες και συνάδελφοι, απαντάμε στην πραγματικότητα που ήδη ζούμε με το άνοιγμα των σχολείων, διεκδικώντας εδώ και τώρα την ασφαλή παραμονή στο σχολείο κάθε μαθητή και εκπαιδευτικού. Οι μαθητές, οι εκπαιδευτικοί και οι οικογένειές τους δενείμαστε αναλώσιμοι! 

Τα σχολεία να ανοίξουν με συγκεκριμένες προϋποθέσεις ασφαλούς λειτουργίας τους. Απαιτούμε: 

 Μείωση τώρα του ανώτατου αριθμού μαθητών ανά τμήμα σε 15. 

 Εξασφάλιση όλων των απαραίτητων/απαιτούμενων χώρων, για τη διασφάλιση των απαραίτητων/αναγκαίων αποστάσεων. 

 Χρήση όλων των απαραίτητων δημόσιων και ιδιωτικών χώρων για την κάλυψη των αυξημένων αναγκών που δημιουργούνται. 

 Πραγματοποίηση δωρεάν διαγνωστικών τεστ για τον ιό σε όλους τους εκπαιδευτικούς, μαθητές και εργαζόμενους στο σχολείο, τόσο κατά το άνοιγμα των σχολείων όσο και κατά τακτά χρονικά διαστήματα. 

 Τοποθέτηση επιπλέον εκπαιδευτικών σε κάθε σχολείο για την κάλυψη κενών που προκύπτουν από απουσίες συναδέλφων. 

 Αύξηση του προσωπικού των εργαζομένων στην καθαριότητα, με μόνιμες σχέσεις εργασίας και πλήρες ωράριο , καθώς επίσης απολύμανση κάθε σχολικής μονάδας. 

 Πρόσληψη νοσηλευτών ανά σχολείο για έγκαιρη υγειονομική παρέμβαση και καθημερινή θερμομέτρηση κάθε εισερχόμενου στον σχολικό χώρο. Εξασφάλιση αναγκαίου χώρου για την αναμονή των μαθητών που αδιαθετούν και την παραλαβή από τους γονείς τους. 

 Χρηματοδότηση των σχολικών επιτροπών για την κάλυψη όλων των αναγκών των σχολείων με αντισηπτικά, μάσκες, γάντια και είδη καθαρισμού και όλου του απαραίτητου υγειονομικού εξοπλισμού. 

 Δημιουργία όλων των απαραίτητων δομών ενισχυτικής διδασκαλίας (παράλληλη, κατ’ οίκον, πρόσθετη) για τους μαθητές που δεν μπορούν λόγω πανδημίας να παρακολουθήσουν τη δια ζώσης διαδικασία και παραμένουν περιορισμένοι στο σπίτι. 

 Χορήγηση αδειών σε όλους τους εκπαιδευτικούς που τη χρειάζονται, με ίσα δικαιώματα για μόνιμους και αναπληρωτές. 

 Μαζικοί διορισμοί εκπαιδευτικών. Άμεση πραγματοποίηση της β΄ φάσης προσλήψεων των αναπληρωτών για όλο το σχολικό έτος ώστε να καλυφθούν οι τεράστιες ανάγκες σε όλες τις εκπαιδευτικές δομές και τα κενά που θα προκύψουν λόγω πανδημίας. 

 Μείωση- αναδιάταξη της ύλης. 

Το δημόσιο σχολείο να ανοίξει και να λειτουργήσει με όλους τους μαθητές μας αλλά με όρους ασφάλειας! Να μη σταματήσουμε ούτε στιγμή να απαιτούμε ό,τι μας ανήκει! Για τη ζωή μας και το δημόσιο σχολείο. 

Σας ευχόμαστε υγεία και δύναμη !