Συναδέλφισσες , συνάδελφοι ,
είναι φανερό πλέον σε όλους ότι η πολιτική της αδιοριστίας και των περικοπών στην εκπαίδευση που εφάρμοσαν όλες οι μνημονιακές κυβερνήσεις, αλλά και οι νόμοι που ψηφίστηκαν τα τελευταία χρόνια, έχουν επιδεινώσει και υποβαθμίσει τη δημόσια εκπαίδευση.
Η χρόνια αδιοριστία έχει τέτοια έκταση και ένταση στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση που φέτος το ΥΠΑΙΘ αναγκάστηκε να προσλάβει πάνω από 50.000 αναπληρωτές (γενικής και ειδικής, πλήρους και μειωμένου ωραρίου, τρίμηνης σύμβασης), παρά το γεγονός ότι την τελευταία 10ετία, με διάφορους «κόφτες» , εξαφάνισαν από το εκπαιδευτικό τοπίο πάνω από 12.000 οργανικές θέσεις!
Σχετικά με τις συνταξιοδοτήσεις εκπαιδευτικών, σύμφωνα με τα στοιχεία, από τον Γενάρη του 2010 μέχρι και τον Μάρτη του 2021 οι συνολικές αποχωρήσεις-συνταξιοδοτήσεις εκπαιδευτικών από την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση ξεπέρασαν τις 47.000 ενώ οι μόνιμοι διορισμοί την ίδια περίοδο , με εξαίρεση την Ειδική Αγωγή, μόλις κάλυψαν το 6% των αποχωρήσεων. Μάλιστα μόνο για φέτος συνταξιοδοτούνται πάνω από 8.000 εκπαιδευτικοί, κάτι που αυτόματα σημαίνει ότι με τα σημερινά δεδομένα χρειάζονται τουλάχιστον 60.000 εκπαιδευτικοί το νέο σχολικό έτος.
Τώρα φαίνεται περισσότερο από ποτέ η ανάγκη μαζικών μόνιμων διορισμών, η ανάγκη ΜΟΝΙΜΟΠΟΙΗΣΗΣ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ οι οποίοι τόσα χρόνια δεν καλύπτουν κάποια έκτακτα κενά αλλά τους εαυτούς τους σε μόνιμες ανάγκες της εκπαίδευσης. Τα ποσοστά δε αναπληρωτών και ωρομισθίων επί των μόνιμων εκπαιδευτικών διαρκώς αυξάνονται , κυρίως απ’ το σχολικό έτος 2011 – 12, όπου ήταν 8%, για να φτάσουμε το 2015-2016 στο 14%, ενώ για την τρέχουσα σχολική χρονιά το ποσοστό ανέρχεται πάνω από 26% , με τις Κυκλάδες να κατέχουν ένα ποσοστό υπερδιπλάσιο!
Με αυτόν τον τρόπο, κάθε χρόνο η αναλογία μόνιμου και ελαστικά εργαζόμενου προσωπικού (αναπληρωτές-ωρομίσθιοι) μεταβάλλεται όλο και περισσότερο προς την πλευρά των αναπληρωτών, δείχνοντας ξεκάθαρα το εργασιακό μοντέλο που αργά και συστηματικά προωθείται και εμπεδώνεται στις σχολικές μονάδες .
Στην τελευταία έκθεσή του ΟΟΣΑ, με τίτλο «Για ένα λαμπρό μέλλον της εκπαίδευσης στην Ελλάδα», το ζήτημα των διορισμών και της διαχείρισης του εκπαιδευτικού προσωπικού έχει κεντρική θέση. Το παρακάτω απόσπασμα είναι ενδεικτικό της αντίληψης που έχει για το θέμα της στελέχωσης των σχολείων με εκπαιδευτικούς και για τον τρόπο επίλυσής του: «Η επίλυση του προβλήματος των λιγότερων οργανικών θέσεων ήταν ευφυής (!) και από διοικητική και από οικονομική άποψη. Η εναλλακτική λύση ήταν η χρήση αναπληρωτών εκπαιδευτικών, με τη συμφωνία και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. (…) Δεν μισθοδοτούνται κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, κι έτσι –από μια μακροοικονομική άποψη- δεν αποτελούν μια επιπλέον μακροχρόνια επιβάρυνση του εθνικού προϋπολογισμού».
Αυτή την στιγμή στην Π. Ε. δεν υπάρχουν οργανικές θέσεις για δύο ειδικότητες εκπαιδευτικών που επί χρόνια προσφέρουν διδακτικό έργο στα Δημοτικά Σχολεία της Π. Ε., δηλ. τους εκπαιδευτικούς ΠΕ08 (Καλλιτεχνικών) και ΠΕ91 (Θεατρικής Αγωγής) με αποτέλεσμα, αν δεν αποτυπωθούν υπηρεσιακά οι οργανικές θέσεις των παραπάνω ειδικοτήτων να μην μπορούν να γίνουν και μόνιμοι διορισμοί ή μετατάξεις μόνιμων εκπαιδευτικών (για όσες/όσους ενδιαφέρονται) από την δευτεροβάθμια στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Θεωρούμε πως η έλλειψη οργανικών θέσεων αποτελεί μέγιστη απαξίωση για τον κλάδο μας και τους εκπαιδευτικούς της Π.Ε. και ιδιαίτερα για τους εκπαιδευτικούς εικαστικών και θεατρικής αγωγής που επί χρόνια είναι καταδικασμένοι να εργάζονται σε συνθήκες επισφαλούς εργασίας ως αναπληρωτές καλύπτοντας οργανικά και όχι λειτουργικά κενά.
Με βάση όλα τα παραπάνω διεκδικούμε:
- Μαζικούς μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών με βάση το πτυχίο και ολόκληρη την προϋπηρεσία. / Μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών με έστω και μία σύμβαση – κατάργηση του νόμου 4589/2019 (προσοντολόγιο) & του νόμου 4692/2020 της Κεραμέως.
- Δημιουργία οργανικών θέσεων για κάθε υπάρχουσα ειδικότητα στο σχολείο. Κάλυψη ΟΛΩΝ των κενών με διορισμούς.
- Την άμεση σύσταση Οργανικών θέσεων στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση για τις/τους εκπαιδευτικούς των ειδικοτήτων ΠΕ08 (Καλλιτεχνικών) και ΠΕ91(Θεατρικής Αγωγής) και διορισμούς με βάση τις πραγματικές ανάγκες των σχολείων, αναλογικά με τις προσλήψεις των αναπληρωτών.
- Πλήρη εξίσωση των δικαιωμάτων μονίμων – αναπληρωτών εκπαιδευτικών.
- Σύσταση οργανικών θέσεων νηπιαγωγών για την πλήρη εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής & εκπαίδευσης σε όλη τη χώρα, με αναλογία 15 νήπια ανά νηπιαγωγό – εξίσωση ωραρίου δασκάλων & νηπιαγωγών,
- Επαναφορά του υπεύθυνου δασκάλου στα ολοήμερα τμήματα των Δημοτικών Σχολείων.
- Μείωση του ωραρίου των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης – εξίσωσή του με το ωράριο των εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας.
- Μείωση του ορίου συνταξιοδότησης για τους εκπαιδευτικούς, πλήρη σύνταξη στα 30 χρόνια υπηρεσίας.
Στο πλαίσιο των παραπάνω θέσεων:
Εκφράζουμε τη στήριξή μας στην κινητοποίηση των αδιόριστων συναδέλφων εκπαιδευτικών στο ΥΠΑΙΘ την ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 21 ΜΑΪΟΥ 2021 στις 13:30 , διεκδικώντας τη σύσταση οργανικών θέσεων για κάθε ειδικότητα και μαζικούς μόνιμους διορισμούς , ανάλογους με τις πραγματικές ανάγκες της Δημόσιας Εκπαίδευσης.