Υπερασπιζόμαστε το δημόσιο σχολείο της ολόπλευρης γνώσης, της κριτικής συνειδητοποίησης και της διαφορετικότητας
Με αφορμή τις προγραμματισμένες για την Τετάρτη 18 Μάη εξετάσεις της ελληνικής PISA και την επιδίωξη εφαρμογής ενός εξετασιοκεντρικού και πανοπτικού συστήματος ελέγχου της εκπαιδευτικής διαδικασίας, έρχεται στο προσκήνιο της συζήτησης το κατεξοχήν ερώτημα "για ποιο σχολείο;" κι ακολούθως "για ποια κοινωνία;".
Αυτό είναι το καίριο σημείο στο οποίο πρέπει να εντοπίζεται η όποια αρνητική ή θετική κριτική. Εμείς είμαστε ανεπιφύλακτα με το σχολείο της ολόπλευρης γνώσης, της κριτικής συνειδητοποίησης, το σχολείο των όλων, των ίσων, των διαφορετικών, το σχολείο φορέα προοδευτικών αλλαγών, στην κατεύθυνση διαρκούς μείωσης των οικονομικοκοινωνικών ανισοτήτων και βελτίωσης των όρων ζωής της μεγάλης κοινωνικής πλειοψηφίας.
Αντίθετα, διαφαίνεται έντονα ότι στόχος της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ, σύμφωνα με τη διεθνή εμπειρία και τις εκθέσεις του ΟΟΣΑ, είναι η εύρεση ενός μετρήσιμου μεγέθους για την εκπαιδευτική διαδικασία, μέσω των μαθητικών επιδόσεων σε σταθμισμένα τεστ, και ο άμεσος συσχετισμός τους με την αξιολόγηση σχολείων κι εκπαιδευτικών, οδηγώντας σε κατηγοριοποίηση, συγχωνεύσεις και κλείσιμο σχολείων, μείωση της χρηματοδότησης στα πλαίσια της λεγόμενης "αυτονομίας" και αναζήτησης πόρων από χορηγίες.
Με άλλα λόγια, στόχος είναι το σχολείο της ποσοτικοποίησης, το φθηνό σχολείο των μάνατζερ και της αγοράς, το σχολείο εμπέδωσης και αναπαραγωγής της ισχύουσας κοινωνικής διαστρωμάτωσης, το σχολείο της μαθητείας και των δεξιοτήτων, το σχολείο προθάλαμο των νέων φθηνών κι ελαστικά απασχολούμενων, χωρίς εργασιακά δικαιώματα, εύκολα προσαρμόσιμων και χειραγωγήσιμων σε ένα περιβάλλον εντεινόμενης οικονομικής και κοινωνικής ανισότητας.
Επιπλέον, η εδραίωση των εξετάσεων PISA θα μετατρέψει το Δημοτικό και το Γυμνάσιο σε "φροντιστήριο", όπου το άγχος για να βγει η ύλη θα ενταθεί και θα καλύψει κάθε τι που δε μετριέται, όπως το παιχνίδι, τη φαντασία, τη δημιουργικότητα, την ελεύθερη έκφραση και επικοινωνία, την ολόπλευρη γνώση και εν τέλει τη χαρά.
Για αυτό, γονείς κι εκπαιδευτικοί χρειάζεται να αγωνιστούν από κοινού για το δημόσιο σχολείο που δε θα εμπεδώνει τον άκρατο ανταγωνισμό, που δε θα εξοντώνει, αλλά θα μορφώνει ολόπλευρα και θα συμβάλει στην κατανόηση των νόμων της φύσης και της κοινωνίας, στην κατανόηση και - γιατί όχι - αλλαγή του κόσμου, με πρόταγμα τις πανανθρώπινες αξίες της ειρήνης, της δημοκρατίας, της κοινωνικής δικαιοσύνης, της συνεργασίας και αλληλεγγύης!
Υπό αυτό το πρίσμα, ενημερώνουμε τους Συλλόγους Διδασκόντων των σχολείων που έχουν επιλεγεί για την ελληνική PISA ότι υπάρχει τρίωρη στάση εργασίας από τη ΔΟΕ για τις τρεις πρώτες ώρες του πρωινού προγράμματος.
Επίσης, ενημερώνουμε τους γονείς ότι δεν υπάρχει κάποια συνέπεια για τα παιδιά που δε θα συμμετάσχουν, καλώντας σε αποχή/ μη συμμετοχή από αυτές τις εξετάσεις.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ - ΓΟΝΕΙΣ - ΜΑΘΗΤ(ΡΙ)ΕΣ ΥΠΕΡΑΣΠΙΖΟΜΑΣΤΕ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΔΩΡΕΑΝ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΙΝΑΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΚΑΙ ΣΥΝΑΜΑ ΚΑΘΗΚΟΝ ΜΑΣ Ο ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΕΝΑ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΠΑΡΟΝ ΚΑΙ ΜΕΛΛΟΝ!!!
Την ανακοίνωση συνυπογράφουν οι σύλλογοι εκπαιδευτικών :
- Άνδρου , Κέας , Κύθνου και Σερίφου «Θεόφιλος Καΐρης»
- Νάξου, Αμοργού και Μικρών Κυκλάδων
- Σύρου – Τήνου – Μυκόνου