Η περσινή σχολική χρονιά έκλεισε με το ΥΠΑΙΘ και το ΙΕΠ να χάνουν μάχες που αφορούν την αξιολόγηση και να αντιμετωπίζουν σοβαρότατα προβλήματα στην προώθησή της. Η πλειοψηφία των σχολικών μονάδων της Α’ βάθμιας πανελλαδικά είχε αρνηθεί τον Ιούνιο να συμπράξει στο έγκλημα απέναντι στη δημόσια εκπαίδευση και να προχωρήσει στην αυτοξιολόγηση που απαιτούσε το ΥΠΑΙΘ, ενώ μεγάλο μέρος των διευθυντών των σχολικών μονάδων είχαν αρνηθεί να συμμετέχουν στην εξ’ αποστάσεως ή δια ζώσης επιμόρφωση που είναι το πρώτο βήμα στο δρόμο προς την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Όλα αυτά αποδεικνύουν ότι καθόλου απρόσκοπτα δεν προχωρούν οι διαδικασίες της αξιολόγησης, το ΥΠΑΙΘ επιμένει, αλλά συναντά αντιστάσεις.
Αντίστοιχα στον υπόλοιπο δημόσιο τομέα, το Μάιο του 2014 οι εργαζόμενοι στο δημόσιο έπρεπε να έχουν καταθέσει την ατομική τους αυτοαξιολόγηση και οι διευθυντές και προϊστάμενοι των υπηρεσιών να έχουν κάνει τους επιμερισμούς των ποσοστών (15% ανεπαρκείς, 60% μέτριοι, 25% άριστοι), ώστε από τον Ιούνιο του 2014 να ξεκινήσει η ατομική αξιολόγηση. Η μαζική και μαχητική αντίδραση των εργαζομένων, όπου κατέθεσαν στα σωματεία τους, κενά και ασυμπλήρωτα τα αξιολογόχαρτα, υποχρέωσε το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης να εκδώσει 4 εγκυκλίους παράτασης και ακόμα να μην τα έχει καταφέρει. Οι εργαζόμενοι στο υπόλοιπο δημόσιο, με απόφαση της ΑΔΕΔΥ, χρησιμοποίησαν ως μορφή αγώνα για να αρνηθούν τη συμμετοχή τους στην αξιολόγηση, την απεργία-αποχή από το συγκεκριμένο έργο της αξιολόγησης. Οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες ΔΟΕ-ΟΛΜΕ μετά το καλοκαίρι, αποφάσισαν κι αυτές και κήρυξαν απεργία-αποχή από κάθε έργο που αφορά την αυτοαξιολόγηση και την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.
Τι σημαίνει απεργία-αποχή;
Σημαίνει ότι απέχουμε από συγκεκριμένο έργο και όχι από κάθε έργο. Δεν είναι στάση εργασίας. Εκτελούμε όλα τα υπόλοιπα καθήκοντά μας (διδακτικά και άλλα διοικητικά και εκπαιδευτικά), εκτός από αυτά που απορρέουν από τις διαδικασίες της αξιολόγησης και της αυτοαξιολόγησης. Με βάση αυτό:
Α. Οι διευθυντές των σχολείων και οι προϊστάμενες νηπιαγωγείων δηλώνοντας απεργία-αποχή:
· Να μην συμμετέχουν σε καμιά διαδικασία αξιολόγησης.
· Να μην συμμετέχουν στις διαδικασίες αξιολόγησής τους.
·Να μην αξιολογήσουν εκπαιδευτικούς.
· Να μην πιέζουν τους συναδέλφους προς αυτήν την κατεύθυνση.
Β. Οι εκπαιδευτικοί συνολικά:
· Δεν αναρτούμε τίποτα στο Παρατηρητήριο της αξιολόγησης.
· Δεν κάνουμε αίτηση για εθελοντική αξιολόγηση.
· Δεν παραδίδουμε έκθεση ατομικής αξιολόγησης.
· Δεν δεχόμαστε κανέναν αξιολογητή στην τάξη.
·Δε συμβάλλουμε στη διαφοροποίηση του σχολείου μας με οποιονδήποτε τρόπο.
Συγκεκριμένα για τις συνεδριάσεις των συλλόγων διδασκόντων δημοτικών και νηπιαγωγείων:
Όταν καλούμαστε σε συνεδρίαση συλλόγου διδασκόντων όπου έχει θέμα σχετικό με την αυτοαξιολόγηση-αξιολόγηση (π.χ. σχέδια δράσης, προγραμματισμός ΑΕΕ κλπ.), δηλώνουμε συμμετοχή στην απεργία-αποχή που έχει κηρύξει η ΔΟΕ. Η συμμετοχή μας στην απεργία-αποχή αφορά το συγκεκριμένο και μόνο θέμα, της ημερήσιας διάταξης.
Αν ο σύλλογος διδασκόντων έχει κι άλλα θέματα, συμμετέχουμε σε όλα τα υπόλοιπα και στο θέμα που αφορά την αυτοαξιολόγηση δηλώνουμε ότι συμμετέχουμε στην απεργία-αποχή που έχει κηρύξει η ΔΟΕ.
Επιδιώκουμε σε κάθε σύλλογο διδασκόντων η συμμετοχή στην απεργία-αποχή να είναι πλειοψηφική γι’ αυτό και ο σύλλογός μας καλεί όλους τους συλλόγους διδασκόντων να καλέσουν το σωματείο μας για ενημέρωση πριν τις συνεδριάσεις.
Όταν η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών της σχολικής μονάδας συμμετέχουν στην απεργία-αποχή, τότε στο συγκεκριμένο ζήτημα δεν έχει απαρτία ο σύλλογος διδασκόντων και άρα δεν μπορεί να προχωρήσει καμία διαδικασία σχετικά με την αυτοαξιολόγηση.
Στην περίπτωση αυτή ο διευθυντής/ντρια του δημοτικού σχολείου και η προϊσταμένη/ος νηπιαγωγείου γράφει στο βιβλίο πράξεων του διευθυντή/προϊσταμένης ότι λόγω της συμμετοχής των εκπαιδευτικών στην απεργία-αποχή που έχει κηρύξει η ΔΟΕ με την απόφασή της με αριθμ. Πρωτοκόλου 1201 και με το εξώδικο που απέστειλε προς το Υπουργείο Παιδείας και Οικονομικών, ο σύλλογος διδασκόντων που καλέστηκε με θέμα την εγκύκλιο «Υλοποίηση της Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου της σχολικής μονάδας- Διαδικασίες αυτοαξιολόγησης κατά το σχολικό έτος 2014-2015» – ή με οποιοδήποτε αντίστοιχο θέμα, δεν είχε απαρτία και επομένως δεν προχωρά καμιά διαδικασία.
Σε σχέση με τα νηπιαγωγεία (θυμίζουμε ότι η πρώτη προσπάθεια αξιολόγησής τους στον Έβρο ματαιώθηκε) έχουμε να επισημάνουμε ειδικότερα τα εξής :
- Η αξιολόγηση των προϊσταμένων νηπιαγωγείων αποτελεί στην ουσία την έναρξη της διαδικασίας αξιολόγησης στους εκπαιδευτικούς της πράξης καθώς αποτελούν σχεδόν το 1/3 του σώματος των νηπιαγωγών. Οι προϊσταμένες νηπιαγωγείων δεν αξιολογούν. Καλούνται να αξιολογηθούν ως στελέχη ενώ οι ίδιες /ίδιοι δεν αισθάνονται έτσι και πολλές μάλιστα από αυτές υποχρεώθηκαν να αναλάβουν τη θέση της προϊσταμένης .
- Στην περιοχή μας δεν υπάρχει καν σύμβουλος προσχολικής εκπαίδευσης. Αυτό σημαίνει ότι ενώ το υπουργείο αδιαφορεί για την παιδαγωγική ενίσχυση -στήριξη των νηπιαγωγών επιμένει στη διοικητική τους αξιολόγηση. Τελικά το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι τα κεφάλαια του ΕΣΠΑ για την αξιολόγηση και όχι η εύρυθμη λειτουργία των νηπιαγωγείων. Μήπως τελικά η αξιολόγηση θα πραγματοποιηθεί από ένα πρόσωπο που θα έρθει σαν εξωτερικός κομήτης, χωρίς να γνωρίζει καν τα ιδιαίτερα προβλήματα των νηπιαγωγείων της περιοχής μας;
- Στα νηπιαγωγεία υπάρχει μεγάλη γραφειοκρατική επιβάρυνση στις προϊσταμένες (τις περισσότερες φορές ανούσια) που τις αποσπά από το ουσιαστικό εκπαιδευτικό τους έργο. Η προώθηση της αξιολόγησης απλά θα διαλύσει τη λειτουργία των νηπιαγωγείων
- Είναι πρόκληση να μιλάνε για αξιολόγηση όταν τα περισσότερα νηπιαγωγεία λειτουργούν με αναπληρώτριες που ακούν την ηγεσία του υπουργείο Παιδείας ότι θα προσλαμβάνονται στο εξής είτε με 5μήνες συμβάσεις του ΟΑΕΔ ή απλά θα εργάζονται “εθελοντικά”.
Το Δ.Σ του συλλόγου μας καλεί, άφοβα, όλους τους συναδέλφους/ισσες να συμμετάσχουν στην απεργία αποχή από κάθε αξιολογική διαδικασία.