30 Απριλίου 2020

Το Πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας επιβάλλει το σχολείο της αγοράς και των δεξιοτήτων




Συναδέλφισσες / οι


Σε συνέχεια της προηγούμενης ανακοίνωσής μας για το πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, τονίζουμε πιο αναλυτικά τα εξής :


Μέσα σε συνθήκες πανδημίας, εγκλεισμού και απαγορεύσεων κυκλοφορίας και συγκεντρώσεων, με κλειστά σχολεία, το Υπουργείο Παιδείας και η κυβέρνηση της ΝΔ έδωσε στη δημοσιότητα και θέτει σε δημόσια «διαβούλευση» το αντιεκπαιδευτικό νομοσχέδιό της που αφορά όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Επιχειρούν με κλειστά σχολεία να προωθήσουν ήδη αποφασισμένες εκπαιδευτικές πολιτικές με βάση τις γενικές κατευθύνσεις του ΟΟΣΑ, της Ε.Ε και του ΙΟΒΕ. Επιβάλλουν το φτηνό σχολείο της αγοράς, των δεξιοτήτων και της λεγόμενης αριστείας.




Πιο συγκεκριμένα :

1. Με βάση και τις γνωστές συστάσεις του ΟΟΣΑ για μείωση του εκπαιδευτικού προσωπικού αυξάνουν τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Αυξάνονται επί της ουσίας οι μαθητές στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση σε 26 ( 24 μαθητές συν 10%) και για πρώτη φορά και σε νηπιαγωγείο και σε δημοτικό σχολείο ορίζεται κατώτερος αριθμός μαθητών (!!) ανά τμήμα σε 16 και 20 μαθητές αντίστοιχα. Παρά τις γενικές προτροπές για αποφυγή του συνωστισμού, το υπουργείου επιχειρεί να κόψει σε βάθος 5ετίας περίπου το 30% των σχολικών τμημάτων σε όλη τη χώρα . Για παράδειγμα, ένα σχολείο με 35 εγγραφές σήμερα στην Α δημοτικού θα δημιουργούσε δύο τμήματα των 17 και 18 μαθητών χωρίς κανένα πρόβλημα. Με το νέο σύστημα εγγραφών, που πατάει πάνω στο Π.Δ 79 της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, θα δημιουργηθεί ένα τμήμα των 26 παιδιών και τα υπόλοιπα παιδιά θα προωθηθούν σε κάποια όμορη σχολική μονάδα. Η προοπτική είναι η συντριπτική πλειοψηφία των σχολείων, ειδικά στη νησιωτική Ελλάδα, να μην έχει πάνω από 6 τμήματα, αλλά και πολλά σχολεία να κλείσουν. Πρόκειται για ένα μαζικό πρόγραμμα έμμεσων καταργήσεων- συγχωνεύσεων σχολικών μονάδων που θα οδηγήσει αφενός στην υποβάθμιση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου και αφετέρου σε μαζικές απολύσεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών . Άλλωστε η συζήτηση για μόνιμους διορισμούς φαίνεται να κλείνει εν μέσω πανδημίας και να έχει εξαφανιστεί από το δημόσιο λόγο του Υπουργείου . Αντίθετα επανεμφανίζονται οι τιμωρητικές διατάξεις για τους αναπληρωτές και η διπλή μοριοδότηση, ρυθμίσεις ενδεικτικές ότι θέλουν να λειτουργήσουν τα σχολεία αποκλειστικά με ελαστική απασχόληση.


2. Τα λεγόμενα εργαστήρια δεξιοτήτων και ο κατακερματισμός του ενιαίου προγράμματος του νηπιαγωγείου με την εισαγωγή επιμέρους θεματικών αποτελούν αντιδραστικές εξελίξεις στην κατεύθυνση του σχολείου της αγοράς και του ΟΟΣΑ. Την ίδια στιγμή που έχουν παγώσει, αξιοποιώντας και την πανδημία, τη γενίκευση της δίχρονης προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης υπονομεύουν το μορφωτικό ρόλο του δημόσιου νηπιαγωγείου, σχολειοποιούν τη λειτουργία του, ενώ ευρύτερα καλλιεργούν ένα σχολείο που περιστρέφεται γύρω από τη δεξιότητα και τις θεματικές του εθελοντισμού και της επιχειρηματικότητας.


3. Σε αυτό το δυστοπικό-αντιδραστικό τοπίο δεν θα μπορούσε να λείπει η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου. Ολιστική αξιολόγηση την βαφτίζουν πλέον μιλώντας για εσωτερική, εξωτερική και ατομική αξιολόγηση κάθε διάστασης των εκπαιδευτικών πρακτικών και των ίδιων των εκπαιδευτικών. Επαναφέρουν τη λογική τεκμήρια, δεδομένα και κριτήρια για να νομιμοποιήσουν την πολιτική της σχολικής, ταξικής διαφοροποίησης σχολικών μονάδων, εκπαιδευτικών και μαθητών. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η προβολή των πρότυπων και πειραματικών σχολείων : στη διαμόρφωση διακριτών σχολικών τύπων και δομών στην κατεύθυνση της ταξικής επιλογής και του ανοίγματος του δρόμου για σχολεία διακριτών τύπων και θεσμικού καθεστώτος.

4. Την ίδια στιγμή διαμορφώνουν μια πιο ελιτίστικη και αυταρχική δευτεροβάθμια εκπαίδευση: διαγωγή, αύξηση του αριθμού των εξετάσεων διαμέσου του Εθνικού Απολυτηρίου, εσωτερικοί κανονισμοί λειτουργίας των σχολικών μονάδων, αποκλεισμός των παιδιών άνω των 17 από τα ΕΠΑΛ, επιχειρηματική λειτουργία του Πανεπιστημίου. Η “αριστεία” τους συμβαδίζει, με τον πειθαρχικό έλεγχο, τον αυταρχισμό και την ταξική επιλογή εις βάρος των μορφωτικών δικαιωμάτων της νέας γενιάς.


Δεν θα τους το επιτρέψουμε ! Να μην κατατεθεί το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας. Συνεχίζουμε την πάλη μας και υπό αυτές τις δύσκολες συνθήκες ενάντια στον αντιεκπαιδευτικό σχεδιασμό του Υπουργείου. Καλούμε σε απεργία- αποχή από κάθε αξιολογική διαδικασία, προειδοποιούμε ότι δεν θα δεχτούμε να γίνουν οι σχολικές εγγραφές στο νηπιαγωγείο και την Α δημοτικού με βάση τις προτάσεις του νομοσχεδίου, συμμετέχουμε και στηρίζουμε την κινητοποίηση που καλεί η Α ΕΛΜΕ Κυκλάδων στην Αποκεντρωμένη Περιφέρεια Ν.Αιγαίου στη Σύρο την Πέμπτη 30/4 στη 13:00.