Η κυβέρνηση εν μέσω πανδημίας, με κλειστά σχολεία, έφερε, μετά το αντιπεριβαλλοντικό και το αντιεκπαιδευτικό πολυνομοσχέδιο, ακόμα μια αντιδραστική διάταξη, η οποία εγκαθιστά με νόμο πλέον την παροχή εξ αποστάσεως εκπαίδευσης σε περίπτωση «καθολικής ή μερικής αναστολής ή απαγόρευσης λειτουργίας εκπαιδευτικής δομής είτε για άλλο λόγο που ανάγεται σε έκτακτο ή απρόβλεπτο γεγονός» και επιτρέπει την είσοδο κάμερας στις σχολικές τάξεις προκειμένου να προβάλλεται το μάθημα ζωντανά στα σπίτια των μαθητών που δεν θα μπορούν να παρευρεθούν στο σχολείο. Η κυβέρνηση γνωρίζει την αντίθεση του εκπαιδευτικού κινήματος σε μια τέτοια πολιτική επιλογή, έτσι έφερε την τροπολογία τελευταία στιγμή, σε ένα σχέδιο νόμου του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου άσχετο με την εκπαίδευση.
Η τροπολογία είναι απολύτως επικίνδυνη γιατί:
1. Στο άρθρο 1 αναφέρεται «Είναι δυνατή η, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης, παροχή σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευση με χρήση μέσων τεχνολογίας σε μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που δεν δύναται να παρακολουθήσουν δια ζώσης την εκπαιδευτική διαδικασία είτε λόγω καθολικής ή μερικής αναστολής ή απαγόρευσης λειτουργίας εκπαιδευτικής δομής είτε για άλλο λόγο που ανάγεται σε έκτακτο ή απρόβλεπτο γεγονός.»
Η διάταξη αυτή αποδεικνύει καθαρά ότι η τροπολογία δεν αφορά μόνο τις «κάμερες στην τάξη». Με την τροπολογία βαφτίζει/νομιμοποιεί ως κανονική εκπαίδευση την εξ αποστάσεως ενώ τόσο καιρό παραδεχόταν ότι η ζωντανή διδασκαλία δεν μπορεί να αντικατασταθεί από καμιά άλλη διαδικασία. Με αυτόν τον τρόπο ανοίγεται διάπλατα ο δρόμος της πλήρους αντικατάστασης της εκπαιδευτικής διαδικασίας από την εξ αποστάσεως, για ο,τιδήποτε αποφασίζει το Υπουργείο ότι συνιστά «έκτακτο ή απρόβλεπτο γεγονός».
2. Η τροπολογία εισάγει τις κάμερες παρακολούθησης στις σχολικές αίθουσες και στη διδασκαλία! Το μέτρο αυτό κρύβει αμέτρητους κινδύνους για την εκπαιδευτική διαδικασία. Η είσοδος της κάμερας μέσα σε μια σχολική τάξη και η μαγνητοσκόπηση του μαθήματος αρχικά είναι αντιεκπαιδευτική και αντιπαιδαγωγική. Η ζωντανή διαδικασία της μάθησης και της εκπαίδευσης παύει να υπάρχει, η εμπιστοσύνη, η αμεσότητα και η επικοινωνία τυποποιούνται όταν οι πρακτικές εκπαιδευτικού και μαθητών παρακολουθούνται από τρίτους. Μάλιστα η δια ζώσης εκπαίδευση αρχίζει να καθίσταται δευτερεύουσα και να παίρνει τη θέση της η εξ αποστάσεως που όπως έχουμε τονίσει από άποψη υλικοτεχνικών υποδομών δεν είναι ούτε δημόσια ούτε καθολική, αλλά και από παιδαγωγική άποψη δεν μπορεί να νοηθεί ως αυτόνομη εκπαιδευτική μέθοδος, αλλά ως βοηθητικό, τεχνικό εργαλείο.
Η παρακολούθηση ενός μαθήματος μέσα από την κάμερα, αντιβαίνει κάθε δικαίωμα του εκπαιδευτικού και του μαθητή σε ιδιωτικότητα και καθιστά αδύνατη τη διαφύλαξη των προσωπικών τους δεδομένων. Ανά πάσα στιγμή μια κουβέντα ή μια κίνηση μπορεί να δημοσιευτεί και να φτάσει σε χιλιάδες άσχετα μάτια και αυτιά.
Η τάξη δεν είναι ένα ψυχρό δωμάτιο, ούτε τηλεοπτικό στούντιο. Είναι χώρος εκπαίδευσης, κοινωνικής ανάπτυξης, φιλοξενεί όλη εκείνη τη δυναμική διαδικασία της παιδικής και εφηβικής ηλικίας, που ορίζει ποιος/-α θα είσαι μετά, πώς διαχειρίζεσαι όσα προκύψουν στη ζωή. Και η κάμερα στην τάξη αυτό το κόβει μαχαίρι. Γιατί η ζωή πια στην τάξη είναι υπό παρακολούθηση. Και ο μαθητής και ο δάσκαλος καλούνται να είναι «συμμορφωμένοι», όπως ο εκάστοτε επόπτης ορίζει.
3. Την ίδια στιγμή, στο άρθρο 2 αναφέρεται ότι “τα μεταδιδόμενα που τυχόν παράγονται στο ίδιο ως άνω πλαίσιο διατηρούνται για συγκεκριμένο εύλογο χρονικό διάστημα…Η επεξεργασία των εν λόγω μεταδεδομένων επιτρέπεται αποκλειστικά για σκοπούς ερευνητικούς ή στατιστικούς…Υπεύθυνος επεξεργασίας δεδομένων είναι για το δημόσιο το ΥΠΑΙΘ και για τα ιδιωτικά ο ιδιoκτήτης της ιδιωτικής εκπαιδευτικής δομής”.
Δηλαδή όχι μόνο νομιμοποιείται η σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση ως υποχρεωτική, αλλά δίνεται όλο το οπτικοακουστικό υλικό στη διάθεση των εργοδοτών και του κράτους. Το μάτι του big brother δεν μπαίνει μόνο στα σχολεία αλλά και στα σπίτια όλων των εκπ/κων και μαθητών υποχρεώνοντάς τους σε σύγχρονη εξ αποστάσεως με καταγραφή των πάντων και διαθέσιμο το καταγεγραμένο υλικό σε κράτος και κεφάλαιο για «σκοπούς ερευνητικούς ή στατιστικούς».
Οι εκπαιδευτικοί δεν θα επιτρέψουμε την έκθεση των μαθητών μας, ούτε εμάς των ίδιων σε αυτόν τον κίνδυνο.
Το ΥΠΑΙΘ φαίνεται να έχει έναν πολύ σαφή στόχο: με μια τέτοια τροπολογία ανοίγει ο δρόμος για τον πλήρη έλεγχο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, τον επιθεωρητισμό και την αξιολόγηση. Επιπρόσθετα οι ελλείψεις των εκπαιδευτικών, ακόμα και οι θέσεις εργασίας των αναπληρωτών μπορούν να αντικατασταθούν από κάμερες και από την εξ αποστάσεως εκπαίδευση που δεν χρειάζεται προσωπικό, που επιτρέπει τον ολοκληρωτικό κρατικό έλεγχο αλλά και τους χορηγούς και τους επενδυτές .
Εμείς απαντάμε πως η εκπαιδευτική διαδικασία δεν είναι ούτε για livestreaming ούτε για παρακολούθηση από την οθόνη του υπολογιστή από οποιονδήποτε έχει πρόσβαση. Το ασφαλές και προστατευμένο περιβάλλον για τους μαθητές και τις μαθήτριες μας είναι πρώτιστη υποχρέωση του σχολείου. Το εκπαιδευτικό κίνημα θα προστατεύσει την προσωπική ζωή μαθητών και εκπαιδευτικών, τη ζωντανή και δημιουργική δια ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία, τα δικαιώματα των μαθητών σε δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση και τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών.
Να καταργηθεί τώρα η τροπολογία!
Έξω οι κάμερες από τα σχολεία.
Έξω οι κάμερες από τα σχολεία.
- Υπογραμμίζουμε ότι η σύγχρονη εξ αποστάσεως-τηλεκπαίδευση δεν είναι υποχρεωτική. Καλούμε τους Συλλόγους Διδασκόντων να πάρουν αποφάσεις ενάντια στο μέτρο της ζωντανής μετάδοσης των μαθημάτων, και να μην το εφαρμόσουν στα σχολεία τους.
-
- Καλούμε τους συναδέλφους να μη δεχθούν να κάνουν μάθημα με ζωντανή αναμετάδοση και καλύπτουμε γι' αυτό συνδικαλιστικά τους εκπαιδευτικούς των σχολείων ευθύνης μας!
-
- Αποφασίζουμε απεργία - αποχή, σε κάθε περίπτωση πιέσεων ή υποχρεωτικότητας της σύγχρονης εξ αποστάσεως-τηλεκπαίδευση.
Καλούμε όλους τους/τις συναδέλφους/ισσες να συμμετέχουν στην Έκτακτη Γενική Συνέλευση του συλλόγου μας μαζί με την Α ΕΛΜΕ Κυκλάδων την Τρίτη 12 Μαϊου, 18:30 στο προαύλιο των Γυμνασίων Σύρου για να οργανώσουμε την πάλη μας και τον αγωνιστικό μας βηματισμό .