ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΑΣΚΑΛΩΝ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ
ΣΥΡΟΥ, ΤΗΝΟΥ, ΜΥΚΟΝΟΥ
Α΄ΕΛΜΕ ΚΥΚΛΑΔΩΝ
ΕΝΩΣΗ ΓΟΝΕΩΝ ΔΗΜΟΥ ΣΥΡΟΥ- ΕΡΜΟΥΠΟΛΗΣ
Αντικείμενο της σύσκεψης αποτέλεσε ο κοινός προβληματισμός για τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζει η δημόσια εκπαίδευση και στη Σύρο, τα οποία οξύνονται δραματικά λόγω της πανδημίας. Στη σύσκεψη παραβρέθηκαν, γονείς και εκπαιδευτικοί από όλα σχεδόν τα σχολεία της Σύρου.
Μετά την αρχική ενημέρωση από τους διοργανωτές, πήραν το λόγο γονείς και εκπαιδευτικοί από (ενδεικτικά): ΓΕΛ Σύρου, ΕΠΑΛ Σύρου, 1ο, 2ο και 3ο Γυμνάσιο, 3ο Δημοτικό, Δημοτικό Σχολείο Βάρης, 3ο και 6ο Νηπιαγωγείο Ερμούπολης, καθώς και τα Νηπιαγωγεία Ποσειδωνίας & Φοίνικα.
Γονείς και εκπαιδευτικοί μαζί εκφράζουμε την αγωνία μας καθώς, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της πολιτείας, η προστασία της δημόσιας υγείας στα σχολεία μας επαφίεται στην περίφημη «ατομική ευθύνη», με μοναδικό ουσιαστικό προληπτικό μέτρο προφύλαξης, τη χρήση της μάσκας.
Με αφορμή τις κινητοποιήσεις των μαθητών στη Σύρο αλλά και πανελλαδικά, κοινή διαπίστωση, γονέων και εκπαιδευτικών, είναι ότι η πολιτεία οφείλει να κάνει πολύ περισσότερα για την επίλυση των μεγάλων προβλημάτων της δημόσιας εκπαίδευσης, ώστε τα σχολεία μας να είναι ασφαλή υγειονομικά και σύγχρονα παιδαγωγικά, σύμφωνα με τις δυνατότητες και τις προκλήσεις της εποχής μας. Τότε μόνο θα είναι πραγματικά «ανοιχτά» όπως γονείς και εκπαιδευτικοί επιθυμούμε.
Κοινή διαπίστωση αποτελεί το γεγονός ότι πραγματικός «υποκινητής» των μαθητικών κινητοποιήσεων είναι η απαράδεκτη ολιγωρία, πρώτιστα της κεντρικής εξουσίας, αλλά και ορισμένων τοπικών αρμόδιων φορέων, να λάβουν με πληρότητα τα ελάχιστα αναγκαία μέτρα προστασίας της υγείας μαθητών και εκπαιδευτικών.
Άλλωστε τα περισσότερα από τα ζητήματα που θέτουν τα παιδιά μας έχουν τεθεί από την αρχή του καλοκαιριού, όταν τα σχολεία μας άνοιξαν μετά την καραντίνα, τόσο από τους φορείς των εκπαιδευτικών (Διδασκαλική Ομοσπονδία, Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης, όσο και των γονέων – κηδεμόνων (Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Μαθητών Ελλάδας).
Από τις αναφορές – καταγγελίες των συμμετεχόντων ενδεικτικά καταγράφτηκαν:
α. Ο συγχρωτισμός σε τμήματα μέχρι και είκοσι επτά μαθητών. Ο συγχρωτισμός μικρότερου αριθμού μαθητών σε ακατάλληλες αίθουσες (μικρότερες ακόμη και από το κατώτατο όριο των 30 τ.μ. που ορίζει ο νόμος).
β. Οι ελλείψεις εκπαιδευτικών σε μια σειρά σχολείων, με αποκορύφωμα τη μη λειτουργία ολοήμερου σε μία τουλάχιστο περίπτωση όπως και τμήματος ένταξης στην Σύρο. Τα μη λειτουργούντα ολοήμερα τμήματα προσεγγίζουν τα είκοσι σε επίπεδο Κυκλάδων. Όπου λειτουργούν ολοήμερα (εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων), αυτά αποτελούνται από ένα τμήμα, με ότι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια της υγείας μαθητών και εκπαιδευτικών (συγχρωτισμός μαθητών από όλα τα τμήματα, αλλαγή κάθε μέρα του υπεύθυνου εκπαιδευτικού, σε συχνά ακατάλληλες αίθουσες, με πλημμελή καθαριότητα).
Λίγες μέρες μετά και τη δεύτερη φάση πρόσληψης αναπληρωτών, σε Δημοτικά & Νηπιαγωγεία των Κυκλάδων, τα συνολικά επίσημα «κενά» εκπαιδευτικού προσωπικού μαζί με σχολικούς νοσηλευτές, φτάνουν τα 85.Για πρώτη φορά προσλαμβάνονται αναπληρωτές εκπαιδευτικοί με τρίμηνες συμβάσεις , δείγμα του τρόπου με τον οποίο αντιμετωπίζεται η δημόσια παιδεία.
γ. Η προβληματική μεταφορά των μαθητών (συγχρωτισμός στα λεωφορεία χωρίς την τήρηση κενών θέσεων, ακατάλληλα δρομολόγια/μεγάλοι χρόνοι μετάβασης). Προκαλεί ιδιαίτερη ανησυχία η απαράδεκτη/επικίνδυνη αντιμετώπιση νηπίων και μικρών τάξεων του Δημοτικού καθώς μετά τον αποκλεισμό των μισθωμένων οχημάτων, δεν υπάρχει πρόβλεψη για τη συνοδεία των νηπίων μέχρι τα σχολεία, παρά την πρόβλεψη στη νέα σύμβαση για παρουσία συνοδών εντός των οχημάτων.
δ. Η ανεπαρκής τήρηση των κανόνων καθαριότητας/υγιεινής σύμφωνα και με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ καθώς, παρά την αύξηση των ωρών απασχόλησης του προσωπικού, αυτό δεν επαρκεί. Διαπιστώνονται κραυγαλέες ελλείψεις στα Νηπιαγωγεία καθώς για οκτάωρη λειτουργία σχολείου έχει διατεθεί εργαζόμενος τρίωρης απασχόλησης. Αναφέρθηκαν ακόμη και ελλείψεις καθαριστικών προκειμένου να τηρηθούν οι οδηγίες του ΕΟΔΥ.
ε. Η επιφόρτιση εκπαιδευτικών με καθήκοντα υγειονομικού αντικειμένου (ο ορισμός του υπεύθυνου covid) με κρίσιμες αρμοδιότητες, παράλληλα με τα διδακτικά καθήκοντα και χωρίς καμία εκπαίδευση.
στ. Η μη συνταγογράφιση στα ασφαλιστικά ταμεία των test covid για μαθητές και εκπαιδευτικούς, ακόμα και στην περίπτωση που εκτιμηθούν ως πιθανά κρούσματα, με πρακτικό αποτέλεσμα την πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση των οικογενειών. Στο πρωτόκολλο του ΕΟΔΥ δεν αποσαφηνίζεται ποιος επιβαρύνεται για το τυχόν αναγκαίο test covid, παρότι επιβάλλεται για τα πιθανά κρούσματα.
ζ. Η έλλειψη κρίσιμων ειδικοτήτων (νοσηλευτές) με αποτέλεσμα τον ουσιαστικό αποκλεισμό μαθητών με ειδικά ζητήματα υγείας.
Από το σύνολο των επειγόντων, προς αντιμετώπιση, ζητημάτων, ιεραρχήθηκαν:
Α. Η ανάγκη δημιουργίας τμημάτων με μικρότερο αριθμό μαθητών,λαμβανομένης υπόψη και της επιφάνειας της αντίστοιχης αίθουσας, σύμφωνα και με τις προτάσεις των εκπαιδευτικών. Για τις περιπτώσεις τμημάτων υψηλούσυγχρωτισμού, δηλαδή τόσο σε τάξεις μεγάλου αριθμού μαθητών όσο και σε τάξεις με επιφάνεια κατώτερη των επιτρεπόμενων ορίων έστω κι αν ο αριθμός των μαθητών είναι μικρότερος, θα πρέπει άμεσα να υπάρξει αντιμετώπιση με διαχωρισμό σε δύο τμήματα για την πρώτη περίπτωση και εξασφάλιση μεγαλύτερης αίθουσας για τη δεύτερη. Και αυτό γιατί χωρίς τη δημιουργία συνθηκών διατήρησης φυσικής απόστασης οι μάσκες δεν αποτελούν επαρκή προστασία σύμφωνα με τους ειδικούς. Να προσληφθεί ο αναγκαίος αριθμός εκπαιδευτικών για τα νέα τμήματα αλλά και να αντιμετωπιστούν τα πολυάριθμα «κενά» εκπαιδευτικών που αντιμετωπίζουν σήμερα τα σχολεία στα νησιά μας.
Β. Η διασφάλιση ότι κανένα νήπιο ή μαθητής δεν θα αποκλείεται από την δημόσια εκπαίδευση λόγω έλλειψης κατάλληλης ειδικότητας (π.χ. νοσηλευτή) ή εξοπλισμού. Κανένα παιδί απομονωμένο. Καμία οικογένεια μόνη της.
Γ. Να γίνουν οι αναγκαίες προσλήψεις προσωπικού καθαριότητας ώστε να είναι δυνατό να εφαρμοστούν οι οδηγίες του ΕΟΔΥ.
Δ. Να οργανωθεί άμεσα η υγειονομική υποστήριξη των σχολείων με ομάδα γιατρών και νοσηλευτών. Να εξασφαλιστούν άμεσα όλα τα αναγκαία, καταλλήλων προδιαγραφών, μέσα (μάσκες, αντισηπτικά, καθαριστικά, προστατευτικές στολές κ.λπ.). Να εξασφαλιστεί η δωρεάν διενέργεια test covid σε κάθε περίπτωση πιθανού κρούσματος μαθητή ή εκπαιδευτικού ή άλλου εργαζόμενου στα σχολεία.
Ε. Η τήρηση των υγειονομικών κανόνων κατά τη μεταφορά των μαθητών και η άμεση κάλυψη της ανάγκης συνοδείας νηπίων και μαθητών μικρών τάξεων του Δημοτικού από και προς τα σημεία άφεσης ( στάσεις). Τέλος συναποφασίστηκε η διοργάνωση παράστασης διαμαρτυρίας στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης, στην Περιφέρεια Νοτίου. Αιγαίου και στο Δήμο Σύρου – Ερμούπολης σε ημερομηνίες που θα ανακοινωθούν.
Ερμούπολη, 28.09.2020