16 Ιανουαρίου 2011

Πολυδύναμα ή πολυαδύναμα


ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ ΔΡΟΜΟΛΟΓΕΙ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ

Τα σχολεία που δεν έχουν καλές εγκαταστάσεις ή άρτιο εξοπλισμό (δηλαδή τα περισσότερα), οι μικρές μονάδες καθώς και οι μαθητές που χρειάζονται μισή ώρα μετακίνησης ή 10 χιλιόμετρα για να φτάσουν στο σχολείο τους θα είναι τα «θύματα» των συγχωνεύσεων που δρομολογεί το υπουργείο Παιδείας.
Με ανακοίνωσή του, χθες, το υπουργείο επιβεβαίωσε τους φόβους της ανάστατης εκπαιδευτικής κοινότητας για ευρείες συγχωνεύσεις των σχολείων της χώρας καθώς αναφέρθηκε σε σχέδια περί «σχολικών κέντρων και πολυδύναμων σχολικών μονάδων». Την ίδια ώρα, δάσκαλοι και καθηγητές πραγματοποιούσαν στάσεις εργασίας και συγκεντρώσεις έξω από όλες τις περιφερειακές διευθύνσεις της χώρας.
Προειδοποιούν για υποβάθμιση της εκπαίδευσης, αύξηση της μαθητικής διαρροής, οικονομική επιβάρυνση των οικογενειών προκειμένου να διασφαλίσουν την πρόσβαση των παιδιών τους στο σχολείο καθώς και παύση των προσλήψεων εκπαιδευτικών.
Η δημιουργία των «σχολικών κέντρων και πολυδύναμων σχολικών μονάδων θα γίνει με αυστηρώς παιδαγωγικά κριτήρια», διαβεβαιώνει το υπουργείο Παιδείας που, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει ήδη προχωρήσει στην κατάρτιση των σχετικών καταλόγων. Άλλωστε, το σχέδιο πρέπει να εφαρμοστεί την επόμενη κιόλας χρονιά.
Με οδηγό τον (ασαφή) κανόνα «ένας δάσκαλος και ικανός αριθμός μαθητών ανά τάξη στα δημοτικά σχολεία» τα σχέδιο προβλέπει τη συγκέντρωση μαθητών και εκπαιδευτικών σε μονάδες που θα πληρούν συγκεκριμένα δημογραφικά, χιλιομετρικά αλλά και ως προς τις υποδομές κριτήρια. Μοναδική εξαίρεση τα σχολεία Α'θμιας και Β'θμιας «των απομονωμένων και απομακρυσμένων ορεινών και νησιωτικών περιοχών της χώρας. Ολα τα άλλα θα υπαχθούν στο πρόγραμμα ανασχεδιασμού του σχολικού χάρτη της χώρας με τον οποίο μεταξύ άλλων, ισχυρίζεται το υπουργείο, θα διευκολυνθεί η οργάνωση των πολυδύναμων κέντρων σε ολοήμερα, η λειτουργία τμημάτων ένταξης και ενισχυτικής διδασκαλίας και πρωτοποριακά προγράμματα διδασκαλίας.
Τα κριτήρια
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, τα κριτήρια επιλογής σχολείων είναι:
* Δημογραφικά στοιχεία κάθε περιοχής (ρυθμός μείωσης των μαθητών).
* Χιλιομετρική απόσταση που καλείται να διανύσει κάθε μαθητής (όχι παραπάνω από 10 χιλιόμετρα ή μετακίνηση άνω της μισής ώρας σε συνάρτηση με το γεωγραφικό ανάγλυφο και τις καιρικές συνθήκες της κάθε περιοχής).
*Κτιριακές υποδομές (εγκαταστάσεις, εξοπλισμός κ.ά.) στο σχολείο μετακίνησης. *

Ανοιχτά παραμένουν τα μέτωπα της Παιδείας

«Οι εργασιακές σχέσεις στην εκπαίδευση έχουν αλλάξει». Μια διαπίστωση που επαναλαμβάνεται συνεχώς τα τελευταία χρόνια, ενώ φέτος αποτέλεσε τη μόνιμη επωδό όλων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας που έζησαν τη δραστική μείωση των διορισμών, τις ανελαστικές μορφές απασχόλησης, την εργασία χωρίς πληρωμή, την αδιοριστία.
Ξαφνικά (;) ορισμένοι εξ αυτών αποφάσισαν να το πουν αλλιώς. Χωρίς να σταματήσουν τις παραδοσιακές μορφές διαμαρτυρίας, άρχισαν μια παράλληλη δράση η οποία αποδείχτηκε εντυπωσιακά ηχηρή. Οι περισσότερες από τις λεγόμενες «παρεμβάσεις» τους έγιναν είδηση. «Αδιόριστοι κατέλαβαν το στούντιο της ΝΕΤ», «αδιόριστοι εισέβαλαν στο υπουργείο Παιδείας», ύψωσαν πανό σε εκδήλωση, ματαίωσαν συνέδριο, ακολούθησαν κατά πόδας την υπουργό σε όλη την Ελλάδα κ.ο.κ.
Βέβαια, δεν πρόκειται για μια ομάδα εκπαιδευτικών με ειδικά προβλήματα, αλλά για ένα ευρύ κοινό μέτωπο καθηγητών και δασκάλων που δικαιούνται αλλά δεν έχουν ή έχασαν τη θέση τους στο σχολείο. Ητοι, διοριστέοι-αδιόριστοι, ωρομίσθιοι, αναπληρωτές, καθηγητές ξένων γλωσσών κ.ά.
Ετοιμάζουν εκστρατεία

Ηδη έχουν περάσει στην επόμενη φάση της δράσης τους. Σε συντονισμό με τις εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες ετοιμάζουν εκστρατεία ενημέρωσης για την επόμενη και χειρότερη από ποτέ σχολική χρονιά. Θέματα προς ανάδειξη, όχι μόνον οι όροι της εργασίας τους, αλλά το τοπίο της εκπαίδευσης που κινδυνεύει να ανατραπεί πλήρως και εις βάρος των μαθητών και των οικογενειών τους. Η δεύτερη αναθεώρηση του Μνημονίου, τον Δεκέμβριο, δεν άφησε κανένα περιθώριο δυσπιστίας.

* Συγχωνεύσεις και κλείσιμο τμημάτων - σχολείων που προβλέπεται να φτάσουν σε απροσδόκητα μεγάλο βαθμό (πάνω από 20% του συνολικού αριθμού). Ηδη υπάρχουν σχολεία σε μεγάλες πόλεις, ακόμα και μέσα στην Αθήνα, που ξέρουν ότι την επόμενη χρονιά δεν θα λειτουργήσουν. Στις άμεσες συνέπειες, η οικονομική επιβάρυνση των οικογενειών για τις μετακινήσεις αλλά και η αύξηση της μαθητικής διαρροής, κυρίως στις απομακρυσμένες περιοχές.

* Περαιτέρω μείωση των σχολικών δαπανών, που ενδέχεται να αποτελέσει ρεκόρ των τελευταίων δεκαετιών, και πέρασμα βασικών λειτουργιών (έκδοση βιβλίων, πληρωμές, επιμόρφωση) στο καθεστώς των ΕΣΠΑ. Δηλαδή, στην ομπρέλα των κοινοτικών προγραμμάτων που έχουν ημερομηνία λήξης (2013 το τρέχον), αυστηρές και ρητά καθορισμένες προϋποθέσεις απορρόφησης (βλ. καινοτομία), ενώ είναι γνωστό πως στο μέλλον η ροή αυτών των κονδυλίων σταδιακά θα μειώνεται, όσα πακέτα στήριξης κι αν ακολουθήσουν.

* Παύση διορισμών και κάλυψη των ελάχιστων αναγκών με ανελαστικά εργαζόμενους, δηλαδή αναπληρωτές μειωμένου ωραρίου ή ωρομίσθιους, διακτινιζόμενους δε καθημερινώς σε ένα, δύο, τρία ή και περισσότερα σχολεία. Μόνη συνθήκη εργασίας αυτή του ΕΣΠΑ, δηλαδή των μη τακτικών πληρωμών και των λευκών ή λειψών συμβάσεων. Μόλις πρόσφατα και αφού προηγήθηκε ακόμη και επίσχεση εργασίας από τους εκπαιδευτικούς, πληρώθηκαν και υπέγραψαν συμβάσεις οι 5.800 αναπληρωτές των 800 πιλοτικών ολοήμερων.
Πηγή Ελευθεροτυπία