11 Ιανουαρίου 2011

Υποχρεωτική επιμόρφωση προωθεί το Υπουργείο

150.000 εκπαιδευτικοί όλων των ειδικοτήτων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα συμμετάσχουν στο μείζον πρόγραμμα επιμόρφωσης για το νέο σχολείο. Το επιμορφωτικό πρόγραμμα αναμένεται να υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις, αρχής γενομένης από τον Απρίλιο του 2011, που θα τεθεί σε πιλοτική εφαρμογή, έτσι ώστε από το Σεπτέμβριο, με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, να ξεκινήσει κανονικά η υλοποίησή του. Το έργο, το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το Δεκέμβριο του 2013.
Πιο συγκεκριμένα το πιλοτικό πρόγραμμα προβλέπεται να διαρκέσει από τον Απρίλιο έως τον Ιούνιο 2011, ο πρώτος κύκλος επιμόρφωσης από τον Σεπτέμβριο μέχρι τον Δεκέμβριο 2011 και ο δεύτερος από τον Φεβρουάριο μέχρι τον Ιούνιο 2012.
Το πρόγραμμα θα περιλαμβάνει την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών με τη χρήση σύγχρονων μεθόδων εκπαίδευσης ενηλίκων σε θέματα όπως η εφαρμογή σύγχρονων εκπαιδευτικών μεθόδων, ήτοι ομαδικές εργασίες, ασκήσεις, μελέτες περίπτωσης, «projects», παιχνίδια ρόλων, προσομοιώσεις, δημόσιες συζητήσεις (debates), εκπαίδευση μέσα απ' την τέχνη, σύνδεση του σχολείου με τις διαδικασίες της διά βίου μάθησης, ανάπτυξη της πολλαπλής νοημοσύνης, καθώς και των οριζόντιων ικανοτήτων των μαθητών (δημιουργικότητα, κριτική σκέψη, επικοινωνία, συνεργατικότητα, προγραμματισμός ενεργειών, εξοικείωση με τις τέχνες, ανάληψη πρωτοβουλιών, ικανότητα του «μαθαίνω να μαθαίνω») και παιδαγωγική αξιοποίηση του διαδραστικού πίνακα στη σχολική τάξη.
Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών που είναι υποχρεωτική θα γίνεται σε τμήματα μάθησης, ανάλογα με την ειδικότητά τους και ανά νομό. Για τις ανάγκες της πιλοτικής εφαρμογής του προγράμματος γίνεται σε πρώτο στάδιο η επιλογή των 34 εμπειρογνωμόνων εκπαιδευτικής πρακτικής και εφαρμογών, καθώς και των 500 επιμορφωτών (β΄ επιπέδου), οι οποίοι, αφού προηγουμένως παρακολουθήσουν εξειδικευμένα σεμινάρια, θα κληθούν να επιμορφώσουν τους συμμετέχοντες στο πρόγραμμα. Οι ενδιαφερόμενοι για τις θέσεις των εμπειρογνωμόνων θα μπορούν να καταθέτουν ηλεκτρονικά τις αιτήσεις υποψηφιότητάς τους έως τις 20 Ιανουαρίου στην ιστοσελίδα του προγράμματος www.epimorfosi.edu.gr, ενώ στον ίδιο δικτυακό τόπο θα υποβάλλονται έως τις 4 Ιανουαρίου και οι αιτήσεις για τους επιμορφωτές β' επιπέδου.
 Δείτε όλες τις προκηρύξεις του έργου : http://www.pi-schools.gr/news/prok.php

Ο ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ
Οι τέσσερις πυλώνες είναι οι εξής:

Α.  Η έμφαση στη διδακτική πράξη
Η επιμόρφωση δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην υποστήριξη του εκπαιδευτικού στη σχολική καθημερινότητα και πρακτική.
Το ενδιαφέρον εστιάζεται ενδεικτικά σε:
- θέματα σχεδιασμού μιας διδασκαλίας ή ενός διδακτικού σεναρίου ή ενός project, με στόχο την ενεργοποίηση των εκπαιδευτικών και των μαθητών και την ανάδειξη του ρόλου τους στη διαμόρφωση του εκπαιδευτικού περιεχομένου και του παιδαγωγικού  πλαισίου  του νέου σχολείου,
-ζητήματα  σχέσεων μεταξύ μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών, στο πλαίσιο της τάξης και της ευρύτερης κοινωνίας, με στόχο την ενεργό εμπλοκή των εκπαιδευτικών στη διαμόρφωση της  ευρύτερης φιλοσοφίας του νέου σχολείου,
- δράσεις που συμβάλλουν στο άνοιγμα του σχολείου στην τοπική κοινωνία,
- θέματα που άπτονται της εκπαιδευτικής αξιοποίησης των ΤΠΕ στη σχολική πράξη,
- σε θέματα διοίκησης και ηγεσίας, 
- πρακτικές που συμβάλλουν στη δημιουργία συνεργατικού κλίματος και στην αξιοποίηση της δυναμικής της ομάδας για παιδαγωγικούς σκοπούς.
Β. Η αξιοποίηση της μεθοδολογίας της εκπαίδευσης ενηλίκων:
 Οι εκπαιδευτικοί είναι ενήλικοι εκπαιδευόμενοι. Έχουν γνώσεις, βιώματα, εμπειρίες και αναπαραστάσεις, που συγκροτούν τη βάση της επαγγελματικής τους ταυτότητας. Η μεθοδολογία της επιμόρφωσης οφείλει να στηριχτεί στις αρχές της εκπαίδευσης ενηλίκων, προκειμένου, αφενός, να σεβαστεί την εμπειρία τους και  να μάθει από αυτήν και, αφετέρου, να τους δώσει όλα εκείνα τα εργαλεία (μεθοδολογικά, εννοιολογικά), προκειμένου να είναι σε θέση οι ίδιοι να διερευνήσουν τους τρόπους με τους οποίους θα  μετασχηματίσουν την μορφή της διδασκαλίας τους.

Στην πράξη, σημαίνει ότι οι εκπαιδευτικοί συμμετέχουν ενεργά και διαμορφώνουν οι ίδιοι σε συνεργασία με τον επιμορφωτή τους το πλαίσιο της επιμόρφωσης τους, διαμοιράζοντας τις γνώσεις, τα βιώματα και τις εμπειρίες τους  με τους συναδέλφους τους. Αυτό επιτυγχάνεται μέσα από την  εφαρμογή σύγχρονων εκπαιδευτικών μεθόδων και τεχνικών (project method, debating method, ομαδοσυνεργατική μεθοδολογία, ασκήσεις, μελέτες περίπτωσης, παιχνίδια ρολών, προσομοιώσεις κ.ά.).

Γ. Η αξιοποίηση της μεθοδολογίας της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης

Η επιμόρφωση στοχεύει στην ενεργοποίηση του εκπαιδευομένου καθοδηγώντας τον σε μια ευρετική πορεία προς την γνώση και διασφαλίζει τη μέγιστη δυνατή ευελιξία στον χώρο τον χρόνο και τον ρυθμό  της μάθησης. Το θεωρητικό αυτό ζητούμενο επιχειρείται να εφαρμοστεί στην πράξη μέσα από τη χρήση μεθόδων εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.

Οι εκπαιδευόμενοι θα έχουν στη διάθεση τους έντυπο και ψηφιακό υλικό, προκειμένου να εστιάζουν  σε θέματα που οι ίδιοι κρίνουν ότι τους είναι χρήσιμα και, με αυτό τον τρόπο, να συμβάλουν στη διαμόρφωση της μορφωτικής τους φυσιογνωμίας. Στο πλαίσιο του ολοκληρωμένου διαδικτυακού περιβάλλοντος, θα έχουν τη δυνατότητα να επικοινωνούν και να ανταλλάσσουν απόψεις, να διαμοιράζονται πρακτικές, βιώματα και εμπειρίες με τους συναδέλφους τους, διαμορφώνοντας τις δικές τους κοινότητες ενδιαφέροντος.
Δ. Η εφαρμογή των θεμάτων επιμόρφωσης στη σχολική τάξη- ο αναστοχασμός

Ο σχεδιασμός της επιμόρφωσης  θα πρέπει να προσφέρει στον εκπαιδευτικό την δυνατότητα να  εφαρμόζει με κριτικό τρόπο  αυτά που διαπραγματεύεται στο επιμορφωτικό πρόγραμμα, να διερευνά τη χρησιμότητα τους, να προτείνει νέους εναλλακτικούς τρόπους εφαρμογής  με βάση τις ιδιαιτερότητες της τάξης του.

Το πιο σημαντικό, όμως, στοιχείο ενός επιμορφωτικού προγράμματος αποτελεί η δυνατότητα που προσφέρεται στον εκπαιδευτικό να μοιράζεται αυτή την εμπειρία  με τους άλλους συναδέλφους του, μέσα από μια ανοιχτή διαδικασία αναστοχασμού και συνεργατικής οικοδόμησης της γνώσης. Σε αυτό το σημείο αναδεικνύεται η κρισιμότητα του ρόλου του επιμορφωτή αλλά και του εκπαιδευτικού υλικού.