17 Ιανουαρίου 2011
Ανακοίνωση του Συλλόγου για μετεκπαίδευση-επιμόρφωση
Το Υπουργείο Παιδείας υλοποιώντας την πολιτική των περικοπών και της συρρίκνωσης της δημόσιας εκπαίδευσης προχωρά σε κατάργηση της διετούς μετεκπαίδευσης των εκπαιδευτικών της Π.Ε, θυσιάζοντας την στην πολιτική της λιτότητας που επιβάλλει η τρόικα. Το ΥΠΔΒΜΘ έπρεπε να έχει προκηρύξει το Νοέμβριο διαγωνισμό για την εισαγωγή εκπαιδευτικών της Π. Ε. στη διετή μετεκπαίδευση των διδασκαλείων της χώρας, πράγμα που δεν έχει συμβεί. Προφανώς, σχεδιάζουν για την επόμενη χρονιά να μην υπάρξουν πρωτοετείς μετεκπαιδευόμενοι. Σκοπεύουν να μετατρέψουν τη μετεκπαίδευση από διετή σε μονοετή, να την εντάξουν σε ευρωπαϊκό πρόγραμμα (ΕΣΠΑ) και να την πραγματοποιούν σε χρόνο εκτός του ωραρίου των εκπαιδευτικών, καταργώντας τη διετή απόσπαση στα διδασκαλεία.
Θα αποτελέσει έτσι έναν τύπο επιμόρφωσης -με τα αποσπασματικά χαρακτηριστικά των επιμορφώσεων- για απόκτηση δεξιοτήτων, που θα εξυπηρετούν τους στόχους της δια βίου κατάρτισης του φτηνού, αγοραίου και ευέλικτου σχολείου της αγοράς, μακριά από τη συνολική μετεκπαίδευση που γίνεται σε όλο το εύρος των επιστημονικών θεμάτων για την επιστημονική, διδακτική και παιδαγωγική αναβάθμιση των γνώσεων των εκπαιδευτικών. Συγχρόνως, θέλουν να καταργήσουν τη διετή μετεκπαίδευση στην ειδική αγωγή, κίνηση που θα έχει απαράδεκτες συνέπειες στην εκπαίδευση των παιδιών με ειδικές μαθησιακές ανάγκες.
Παράλληλα, η κυβέρνηση προωθεί υποχρεωτική επιμόρφωση 150.000 εκπαιδευτικών άμεσα προσαρμοσμένη στις απαιτήσεις του «νέου σχολείου» με σκοπό την ιδεολογική προετοιμασία και συμμόρφωση των εκπαιδευτικών στην αντιεκπαιδευτική πολιτική του. Μια επιμόρφωση που θα έχει ως στόχο της, όχι την αναβάθμιση της επιστημονικής επάρκειας των εκπαιδευτικών και την κριτική και αναστοχαστική τους σχέση με το περιεχόμενο της διδασκαλίας τους, αλλά την απόκτηση στενά προσδιορισμένων διδακτικών δεξιοτήτων, σύμφωνα με τις απαιτήσεις των νέων αναλυτικών προγραμμάτων και των αξιολογικών διαδικασιών που σχεδιάζει το Υπουργείο. Μέσα από την πολιτική για την επιμόρφωση και την μετεκπαίδευση αποτυπώνεται συνολικά η φιλοσοφία του Υπουργείου για το τι ορίζει ως «αποτελεσματικό» εκπαιδευτικό. Η έμφαση δίνεται αποκλειστικά στην πιστή εφαρμογή των κεντρικών επιλογών του Υπουργείου, και όχι στη συνολική επιστημονική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού δυναμικού, διάσταση που προφανώς εμπεριέχει και όψεις κριτικού ελέγχου της επίσημης εκπαιδευτικής πολιτικής. Ο εκπαιδευτικός πρέπει, σύμφωνα με το Υπουργείο, να λειτουργεί μόνο ως διδακτικός ιμάντας των κεντρικών επιλογών, χωρίς να του παρέχεται η δυνατότητα να ελέγχει παιδαγωγικά το περιεχόμενο των αναλυτικών προγραμμάτων, τη διδακτική μεθοδολογία που τα διέπει, τις άρρητες επιστημολογικές και ιδεολογικές υποθέσεις τους, προκειμένου να ανταποκριθεί στις σύνθετες κοινωνικές και μορφωτικές ανάγκες των μαθητών του. Παράλληλα, η πραγματοποίηση της επιμόρφωσης έξω από το διδακτικό και εργασιακό ωράριο αποτελεί μια κατάφωρη παραβίαση των εργασιακών δικαιωμάτων του εκπαιδευτικού κόσμου.
Διεκδικούμε :
· Διετή μετεκπαίδευση των εκπαιδευτικών της Π.Ε. ενταγμένη στα Π.Τ.Δ.Ε. με επανακαθορισμό του προγράμματος σπουδών με βάση τις προτάσεις των εκπαιδευτικών, αναβαθμισμένο περιεχόμενο και αυτοτέλεια των τμημάτων που παρέχουν τη μετεκπαίδευση. Απόσπαση των εκπαιδευτικών στα διδασκαλία και απαλλαγή των μετεκπαιδευόμενων από τα διδακτικά τους καθήκοντα (όπως ισχύει μέχρι σήμερα).
· Η μετεκπαίδευση πρέπει να διατηρήσει και να επεκτείνει το ρόλο της ως μαζικού χαρακτήρα θεσμός. Να αφορά όλους τους εκπαιδευτικούς (δασκάλους, νηπιαγωγούς, καθηγητές και ειδικότητες), με στόχο την ουσιαστική μετεκπαίδευση όλων των υπηρετούντων εκπαιδευτικών της Π.Ε.
· Όχι στην επιμόρφωση – συμμόρφωση – αξιολόγηση. Καμιά επιμορφωτική διαδικασία στα χέρια ιδιωτών είτε με όρους επεαεκ – εσπα είτε με άλλης μορφής επιχειρηματικά συμφέροντα, ανάλογα με τις “ανάγκες” της αγοράς.
· Επιμόρφωση με αφετηρία τις ανάγκες των εκπαιδευτικών, των μαθητών, της εκπαίδευσης συνολικότερα. Τα πανεπιστήμια μπορούν να παίξουν αυτό το ρόλο, υπό την προϋπόθεση ότι η οργάνωση και το περιεχόμενο των προγραμμάτων θα προτείνονται, θα επιλέγονται και θα ελέγχονται από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς.
· Το περιεχόμενο της επιμόρφωσης πρέπει να ξεφύγει από την κυριαρχία της διδακτικής και να απλωθεί στην ευρύτερη επικράτεια των παιδαγωγικών, εργασιακών, κοινωνικών, μορφωτικών, αισθητικών και ψυχικών ενδιαφερόντων των εκπαιδευτικών, ώστε να ανατροφοδοτείται ο εκπαιδευτικός και η εκπαιδευτική διαδικασία στο σύνολό της. Οι επιμορφωτικές διαδικασίες πρέπει να πραγματοποιούνται στα πλαίσια του εργασιακού ωραρίου με απαλλαγή από τα διδακτικά καθήκοντα. Η επιμόρφωση πρέπει να είναι απαλλαγμένη από οποιαδήποτε διαδικασία αξιολόγησης των εκπαιδευτικών που θα οδηγεί σε κατάταξή τους με βάση τις επιμορφωτικές δραστηριότητες.