Διαβάζοντας τις δηλώσεις του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου, Νίκου Ράπτη στην εφημερίδα "Κοινή Γνώμη" (1/12/2010) πληροφορηθήκαμε το ενδεχόμενο κατάργησης σχολικών μονάδων στις Κυκλάδες. Το 3ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης φαίνεται να συγκαταλέγεται στα σχολεία που κινδυνεύουν να κλείσουν.
Η συζήτηση για κατάργηση σχολικών μονάδων δεν μπορεί παρά να προκαλέσει έντονο προβληματισμό και ανησυχία. Κάθε κίνηση αντίστασης και προάσπισης της ποιότητας της εκπαίδευσης στα νησιά μας θα βρει και το δικό μας σύλλογο συμπαραστάτη.
Με το παρόν δελτίο τύπου θα θέλαμε να αναφερθούμε με ιδιαίτερη έμφαση στην περίπτωση του δικού μας σχολείου, το οποίο με τόση ευκολία φαίνεται να συγκαταλέγεται στις "υπό κατάργηση" σχολικές μονάδες.
Οι δικές μας επισημάνσεις είναι οι εξής:
(1)Το σχολείο μας -όπως και όλες οι σχολικές μονάδες που φαίνεται να "κινδυνεύουν"- δεν είναι απλά ένα κτίριο με Χ αριθμό παιδιών. Η κατάργηση ενός σχολείου δεν είναι μια αριθμητική πράξη διαίρεσης, πρόσθεσης ή αφαίρεσης, ούτε μια απλή κίνηση λουκέτου.
Το 3ο Δημοτικό είναι ένας ζωντανός κοινωνικός οργανισμός με ιστορία, παράδοση και ξεχωριστή θέση στο μικρό κόσμο της περιοχής μας. Στελεχώνεται από ανθρώπινο εκπαιδευτικό δυναμικό υψηλού επιπέδου, που έχει αποδεδειγμένη μακροχρόνια προσφορά στους μαθητές, παρά τις αντίξοες συνθήκες και τα ελλείμματα σε υλικοτεχνικές υποδομές.
Επιπρόσθετα, οι άνθρωποι αυτοί έχουν κάνει πράξη, εδώ και χρόνια, την σχολική ενσωμάτωση μαθητών που διαφορετικά θα απειλούνταν από κοινωνικό και εκπαιδευτικό αποκλεισμό.
(2)Το σχολείο μας αντιμετωπίζει εδώ και χρόνια ένα -γνωστό στην τοπική κοινωνία- πρόβλημα στέγασης. Οι διαδικασίες ανάπλασης του ιστορικού κτιρίου του 3ου Δημοτικού έχουν παγώσει. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα το σχολείο μας να στεγάζεται σε ένα προσωρινό χώρο, ο οποίος πληροί μόνο στοιχειωδώς τις προϋποθέσεις για την στέγαση μιας σχολικής μονάδας.
(3) Εξαιτίας της κτιριακής υποβάθμισης, το σχολείο μας έχει χάσει ένα σημαντικό αριθμό μαθητών της περιοχής, αφενός διότι ο χώρος δεν επαρκεί και αφετέρου διότι πολλοί γονείς καταφεύγουν στη λύση του να χρησιμοποιήσουν τη διεύθυνση εργασίας τους, προκειμένου να εγγράψουν τα
παιδιά τους σε άλλα σχολεία και να αποφύγουν ένα σχεδόν ακατάλληλο κτίριο.
(4) Το χειρότερο είναι ότι η κτιριακή υποβάθμιση έχει καταλήξει να είναι ταυτόσημη στα μάτια της τοπικής κοινωνίας με μια συνολικότερη υποβάθμιση του σχολείου μας. Ενώ μέχρι πρόσφατα διατηρούσαμε ακόμη την ελπίδα ότι η αναβάθμιση του σχολείου μας θα γίνει πραγματικότητα, με σοκ πληροφορούμαστε το ενδεχόμενο της κατάργησής του. Εκτιμούμε ότι η κατάργηση του σχολείου μας είναι μια ακραία, ανορθολογική και σπασμωδική κίνηση.
Υπάρχουν λύσεις απλές και συγκεκριμένες με βάση την κοινή λογική και με γνώμονα το συμφέρον των μαθητών. Προτείνουμε λοιπόν:
(l)Την άμεση διευθέτηση του κτιριακού ζητήματος, ώστε να προχωρήσει η ανάπλαση και η επισκευή του ιστορικού κτιρίου του 3ου Δημοτικού και να μεταστεγαστεί σε αυτό η σχολική μονάδα, η οποία έτσι θα μπορεί να φιλοξενήσει μεγαλύτερο μαθητικό δυναμικό και ταυτόχρονα θα ανταποκρίνεται στις προδιαγραφές ενός σύγχρονου σχολείου.
(2)Την κατανομή των μαθητών στο σχολείο μας με αυστηρή τήρηση της κείμενης νομοθεσίας. Αυτό σημαίνει πολύ απλά ότι στο σχολείο μας -και σε κάθε σχολείο- θα εγγράφονται όλοι οι μαθητές της περιοχής όπως ορίζει ο νόμος, χωρίς εξαιρέσεις, παρά μόνο σε ελάχιστες περιπτώσεις, όπου συντρέχουν ιδιαίτερα σοβαροί λόγοι.
Η θέση μας είναι ότι καμία σχολική μονάδα δεν πρέπει να καταργηθεί στη Σύρο ή στις Κυκλάδες ευρύτερα. Θέλουμε να ελπίζουμε ότι θα υπερισχύσει η κοινή λογική και η μέριμνα για το συμφέρον των παιδιών μας