Την ώρα που το υπουργείο Παιδείας επιμένει να υποστηρίζει πως «η επόμενη σχολική χρονιά θα ξεκινήσει με σχολεία εύρωστα που θα προσφέρουν περισσότερα στη μάθηση», η πραγματικότητα αποδεικνύεται πολύ χειρότερη.
Την ώρα που το υπουργείο δηλώνει κατηγορηματικά πως οι συγχωνεύσεις δεν θα οδηγήσουν σε σχολεία-μαμούθ, ούτε θα αναγκάσουν τους μαθητές σε μεγάλες μετακινήσεις, μια επιτόπια έρευνα σε περιοχές της Αθήνας αποτελεί αδιάσειστη διάψευση: Τεράστια σχολικά συγκροτήματα με πληθυσμό πάνω από 750 μαθητές, συγχωνεύσεις που εξαντλούν η μία μετά την άλλη το όριο των 400 μαθητών και μεταφορές μονάδων τρία και τέσσερα χιλιόμετρα πιο μακριά.
Είναι βέβαιο πως τα σχολεία που επισκέφθηκε η «Ε» σε περιοχές του κέντρου της Αθήνας και πέριξ αυτού, δεν αποτελούν οδηγό για το «νέο σχολείο» που ευαγγελίζεται το υπουργείο Παιδείας. Δεν περιλαμβάνονται όμως ούτε στις ελάχιστες -μόλις έξι πανελλαδικώς- εξαιρέσεις των μεγάλων σχολείων που κατά επίσημη διαβεβαίωση «ξεπερνούν τους 400 αλλά όχι τους 500 μαθητές», ούτε και στα εν γένει «μικρολάθη» που δέχεται να διορθώσει το υπουργείο. Σε ποιους καταλόγους και σε ποια μοντέλα σύγχρονων σχολείων ανήκουν; Εκτός κι αν πρόκειται για μεγάλα λάθη...
Παγκράτι: Το παράδειγμα της συγχώνευσης τριών σχολικών μονάδων της περιοχής ίσως και να σπάσει το ρεκόρ συγκέντρωσης μαθητικού πληθυσμού σε ένα συγκρότημα. Συνενώνονται τρία Γυμνάσια, τα συστεγαζόμενα 7ο και 28ο με το 37ο που θα μετακομίσει στις εγκαταστάσεις των δύο πρώτων όπου λειτουργούν και δύο Λύκεια.
Δεν απέχουν πολύ μακριά, αφού τα δύο βρίσκονται στη Σπύρου Μερκούρη, απέναντι από το άλσος Παγκρατίου, και το άλλο τρία στενά πιο πάνω, στην οδό Θεαγένους. Ωστόσο, πρόκειται για Γυμνάσια με ήδη αρκετά μεγάλο αριθμό μαθητών, όπως και τα δύο Λύκεια. Το 7ο Γυμνάσιο έχει 110 μαθητές, το 28ο 141 μαθητές και το 37ο 155 μαθητές. Σύνολο 406. Τα δύο Λύκεια (7ο και 28ο) διαθέτουν 350 μαθητές. Τελικό αποτέλεσμα; 406 + 350 = 756 μαθητές! Τι συγκρότημα σχολείων είναι αυτό; Μαμούθ των 400 μαθητών δεν είναι. Μαμούθ των 500 -που θα έχουν οι «έξι εξαιρέσεις»- δεν είναι. Τι είναι;
Εκτός κι αν το υπουργείο άφησε απ' έξω τους μαθητές του Λυκείου. Από το μέτρημα, φυσικά. Από το σχολείο δεν γίνεται. Τον Σεπτέμβριο θα είναι όλοι τους εκεί. Και οι 756. Σ' ένα συγκρότημα με μια παλιά πτέρυγα που χωράει στις αίθουσές της έως και 30 παιδιά, με μια καινούργια πτέρυγα που διαθέτει μόλις τέσσερις αίθουσες έως και 25 μαθητών, με τέσσερις-πέντε τουαλέτες και ένα προαύλιο... Με ποσοστό αλλοδαπών μαθητών που ξεπερνά το 65% του συνόλου των σχολείων. Α, και με δύο Δημοτικά ακριβώς δίπλα. Τα χωρίζει ένα κάγκελο.
Περιστέρι: Συγχωνεύονται 16 σχολεία δευτεροβάθμιας, συστεγαζόμενα και μη.
Τον τίτλο της πιο «βίαιης συγχώνευσης», όπως καταγγέλλουν εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς, κατέχουν τρία σχολεία που παίρνουν μέρος σε μια καραμπόλα... μήκους δύο χιλιομέτρων.
Το σχέδιο επιτάσσει τη συνένωση των 3ου και 4ου Λυκείων Περιστερίου. Το πρώτο είναι μεγαλύτερο, αλλά η εντολή δείχνει μεταστέγαση στο δεύτερο, όπου όμως βρίσκεται και το αντίστοιχο Γυμνάσιο το οποίο θα μεταφερθεί στο Γυμνάσιο του πρώτου. Αυτή είναι η πρώτη ανταλλαγή. Η δεύτερη είναι πιο θεαματική. Τα δύο Λύκεια που θα συνενωθούν και που αριθμούν πάνω από 400 μαθητές, συνολικά, θα μεταφερθούν σε άλλο κτίριο το οποίο στεγάζει το 1ο ΕΠΑΛ Περιστερίου. Βρίσκεται στην πλατεία Μπουρναζίου (με τις διάσημες καφετέριες), ένα και δύο χιλιόμετρα αντιστοίχως από τα συγχωνευόμενα σχολεία. Το ευφάνταστο αυτό σχέδιο προβλέπει και τρίτη ανταλλαγή. Το 1ο ΕΠΑΛ της περιοχής θα μεταφερθεί στις εγκαταστάσεις του 4ου Λυκείου όπου και θα συγχωνευθεί με το 3ο ΕΠΑΛ της περιοχής.
Υπόμνηση πρώτη: Το 3ο Λύκειο Περιστερίου είναι το μεγαλύτερο της περιοχής -γι' αυτό και εξεταστικό κέντρο- και ένα σχολείο ιστορικό (της γενιάς της «παράγκας»).
Υπόμνηση δεύτερη: Στο Μπουρνάζι έχει δεσμευθεί οικόπεδο για την ανοικοδόμηση σύγχρονου σχολικού κτιρίου. Μετά την τακτοποίηση που επήλθε από το υπουργείο Παιδείας, τι θα το κάνει ο δήμος; Δημόσια περιουσία. Πώς θα την αξιοποιήσει;
Μοσχάτο - Καλλιθέα: Συνενώνονται τα δύο Εσπερινά Γυμνάσια-Λύκεια. Του Μοσχάτου μεταφέρεται σε αυτό της Καλλιθέας. Το πρώτο διαθέτει 196 μαθητές και το δεύτερο 233, σύνολο 429. Πρόκειται για μεγάλα σχολεία ειδικά αν ληφθεί υπόψη ότι του Μοσχάτου εξυπηρετεί τις περιοχές Ρέντη, Πειραιά, Ταύρου, Μοσχάτου, Παλαιού Φαλήρου και νότιας Καλλιθέας. Με τη συγχώνευση μεταφέρεται στη βόρεια Καλλιθέα, στα σύνορα με το Κουκάκι. «Δεν ξέρουμε αν υπάρχει συγκοινωνία», λένε μαθητές και καθηγητές. Οσο για τις υποδομές, φιλοξενούν το 9ο Ημερήσιο Λύκειο. Μόνο.
Σημαντική παράμετρος: Ο μεγάλος μαθητικός πληθυσμός παλιννοστούντων και μεταναστών που χρειάζεται ειδική αντιμετώπιση. Ενδεικτικά αναφέρουμε: Στα υπό συγχώνευση 3ο και το 4ο Γυμνάσια αποτελούν το 34,82% και το 26,72% αντιστοίχως του συνόλου των μαθητών. Δηλαδή, το 60% του συνενωμένου σχολείου. Στα υπό συνένωση 6ο και 11ο φτάνουν στο 29,78% και το 37% αντιστοίχως, δηλαδή στο 67% του συγκροτήματος. Πώς θα το διαχειριστεί το υπουργείο με δεδομένη τη μείωση του αριθμού των -αναπόφευκτα μεγαλύτερων- τμημάτων; Ακόμα και στα συγχωνευόμενα Λύκεια 5ο και 8ο μπορεί τα ποσοστά να είναι μικρότερα (12% και 17%) -λόγω της πάγιας διαρροής- ωστόσο πρόκειται για Λύκειο με το μεγαλύτερο ποσοστό παλιννοστούντων και μεταναστών.
Ετερη παράμετρος: Η συγχώνευση του 2ου με το 8ο Γυμνάσιο δημιουργεί το μεγαλύτερο Γυμνάσιο της περιοχής το οποίο όμως είναι και σχολείο υποδοχής τυφλών (το 8ο).
Ευρύτερο κέντρο Αθήνας: Τα Εσπερινά δέχονται σημαντικό πλήγμα. Καταργείται το 5ο Εσπερινό στην Ακαδημία Πλάτωνος, ενώ το 6ο που βρίσκεται στον Αγιο Παύλο υποχρεώνεται σε συγχώνευση με το 8ο στα Εξάρχεια!
Από τα Ημερήσια, ενδεικτική είναι η περίπτωση συγχώνευσης του 27ου με το 51ο (όπου στεγάζεται και το 5ο Εσπερινό). Είναι μεν κοντά, αλλά το δεύτερο όπου θα μεταστεγαστεί το πρώτο λειτουργεί σε κοντέινερ, ενώ διαθέτει μισό προαύλιο λόγω αρχαιολογικών ευρημάτων, ενός τάφου που ανακαλύφθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο. Εκεί θα στεγαστούν οι 300 μαθητές των δύο συγχωνευόμενων Γυμνασίων μαζί με τους μαθητές του υπάρχοντος Λυκείου.
Πηγή : Ελευθεροτυπία
Την ώρα που το υπουργείο δηλώνει κατηγορηματικά πως οι συγχωνεύσεις δεν θα οδηγήσουν σε σχολεία-μαμούθ, ούτε θα αναγκάσουν τους μαθητές σε μεγάλες μετακινήσεις, μια επιτόπια έρευνα σε περιοχές της Αθήνας αποτελεί αδιάσειστη διάψευση: Τεράστια σχολικά συγκροτήματα με πληθυσμό πάνω από 750 μαθητές, συγχωνεύσεις που εξαντλούν η μία μετά την άλλη το όριο των 400 μαθητών και μεταφορές μονάδων τρία και τέσσερα χιλιόμετρα πιο μακριά.
Είναι βέβαιο πως τα σχολεία που επισκέφθηκε η «Ε» σε περιοχές του κέντρου της Αθήνας και πέριξ αυτού, δεν αποτελούν οδηγό για το «νέο σχολείο» που ευαγγελίζεται το υπουργείο Παιδείας. Δεν περιλαμβάνονται όμως ούτε στις ελάχιστες -μόλις έξι πανελλαδικώς- εξαιρέσεις των μεγάλων σχολείων που κατά επίσημη διαβεβαίωση «ξεπερνούν τους 400 αλλά όχι τους 500 μαθητές», ούτε και στα εν γένει «μικρολάθη» που δέχεται να διορθώσει το υπουργείο. Σε ποιους καταλόγους και σε ποια μοντέλα σύγχρονων σχολείων ανήκουν; Εκτός κι αν πρόκειται για μεγάλα λάθη...
Παγκράτι: Το παράδειγμα της συγχώνευσης τριών σχολικών μονάδων της περιοχής ίσως και να σπάσει το ρεκόρ συγκέντρωσης μαθητικού πληθυσμού σε ένα συγκρότημα. Συνενώνονται τρία Γυμνάσια, τα συστεγαζόμενα 7ο και 28ο με το 37ο που θα μετακομίσει στις εγκαταστάσεις των δύο πρώτων όπου λειτουργούν και δύο Λύκεια.
Δεν απέχουν πολύ μακριά, αφού τα δύο βρίσκονται στη Σπύρου Μερκούρη, απέναντι από το άλσος Παγκρατίου, και το άλλο τρία στενά πιο πάνω, στην οδό Θεαγένους. Ωστόσο, πρόκειται για Γυμνάσια με ήδη αρκετά μεγάλο αριθμό μαθητών, όπως και τα δύο Λύκεια. Το 7ο Γυμνάσιο έχει 110 μαθητές, το 28ο 141 μαθητές και το 37ο 155 μαθητές. Σύνολο 406. Τα δύο Λύκεια (7ο και 28ο) διαθέτουν 350 μαθητές. Τελικό αποτέλεσμα; 406 + 350 = 756 μαθητές! Τι συγκρότημα σχολείων είναι αυτό; Μαμούθ των 400 μαθητών δεν είναι. Μαμούθ των 500 -που θα έχουν οι «έξι εξαιρέσεις»- δεν είναι. Τι είναι;
Εκτός κι αν το υπουργείο άφησε απ' έξω τους μαθητές του Λυκείου. Από το μέτρημα, φυσικά. Από το σχολείο δεν γίνεται. Τον Σεπτέμβριο θα είναι όλοι τους εκεί. Και οι 756. Σ' ένα συγκρότημα με μια παλιά πτέρυγα που χωράει στις αίθουσές της έως και 30 παιδιά, με μια καινούργια πτέρυγα που διαθέτει μόλις τέσσερις αίθουσες έως και 25 μαθητών, με τέσσερις-πέντε τουαλέτες και ένα προαύλιο... Με ποσοστό αλλοδαπών μαθητών που ξεπερνά το 65% του συνόλου των σχολείων. Α, και με δύο Δημοτικά ακριβώς δίπλα. Τα χωρίζει ένα κάγκελο.
Περιστέρι: Συγχωνεύονται 16 σχολεία δευτεροβάθμιας, συστεγαζόμενα και μη.
Τον τίτλο της πιο «βίαιης συγχώνευσης», όπως καταγγέλλουν εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς, κατέχουν τρία σχολεία που παίρνουν μέρος σε μια καραμπόλα... μήκους δύο χιλιομέτρων.
Το σχέδιο επιτάσσει τη συνένωση των 3ου και 4ου Λυκείων Περιστερίου. Το πρώτο είναι μεγαλύτερο, αλλά η εντολή δείχνει μεταστέγαση στο δεύτερο, όπου όμως βρίσκεται και το αντίστοιχο Γυμνάσιο το οποίο θα μεταφερθεί στο Γυμνάσιο του πρώτου. Αυτή είναι η πρώτη ανταλλαγή. Η δεύτερη είναι πιο θεαματική. Τα δύο Λύκεια που θα συνενωθούν και που αριθμούν πάνω από 400 μαθητές, συνολικά, θα μεταφερθούν σε άλλο κτίριο το οποίο στεγάζει το 1ο ΕΠΑΛ Περιστερίου. Βρίσκεται στην πλατεία Μπουρναζίου (με τις διάσημες καφετέριες), ένα και δύο χιλιόμετρα αντιστοίχως από τα συγχωνευόμενα σχολεία. Το ευφάνταστο αυτό σχέδιο προβλέπει και τρίτη ανταλλαγή. Το 1ο ΕΠΑΛ της περιοχής θα μεταφερθεί στις εγκαταστάσεις του 4ου Λυκείου όπου και θα συγχωνευθεί με το 3ο ΕΠΑΛ της περιοχής.
Υπόμνηση πρώτη: Το 3ο Λύκειο Περιστερίου είναι το μεγαλύτερο της περιοχής -γι' αυτό και εξεταστικό κέντρο- και ένα σχολείο ιστορικό (της γενιάς της «παράγκας»).
Υπόμνηση δεύτερη: Στο Μπουρνάζι έχει δεσμευθεί οικόπεδο για την ανοικοδόμηση σύγχρονου σχολικού κτιρίου. Μετά την τακτοποίηση που επήλθε από το υπουργείο Παιδείας, τι θα το κάνει ο δήμος; Δημόσια περιουσία. Πώς θα την αξιοποιήσει;
Μοσχάτο - Καλλιθέα: Συνενώνονται τα δύο Εσπερινά Γυμνάσια-Λύκεια. Του Μοσχάτου μεταφέρεται σε αυτό της Καλλιθέας. Το πρώτο διαθέτει 196 μαθητές και το δεύτερο 233, σύνολο 429. Πρόκειται για μεγάλα σχολεία ειδικά αν ληφθεί υπόψη ότι του Μοσχάτου εξυπηρετεί τις περιοχές Ρέντη, Πειραιά, Ταύρου, Μοσχάτου, Παλαιού Φαλήρου και νότιας Καλλιθέας. Με τη συγχώνευση μεταφέρεται στη βόρεια Καλλιθέα, στα σύνορα με το Κουκάκι. «Δεν ξέρουμε αν υπάρχει συγκοινωνία», λένε μαθητές και καθηγητές. Οσο για τις υποδομές, φιλοξενούν το 9ο Ημερήσιο Λύκειο. Μόνο.
Σημαντική παράμετρος: Ο μεγάλος μαθητικός πληθυσμός παλιννοστούντων και μεταναστών που χρειάζεται ειδική αντιμετώπιση. Ενδεικτικά αναφέρουμε: Στα υπό συγχώνευση 3ο και το 4ο Γυμνάσια αποτελούν το 34,82% και το 26,72% αντιστοίχως του συνόλου των μαθητών. Δηλαδή, το 60% του συνενωμένου σχολείου. Στα υπό συνένωση 6ο και 11ο φτάνουν στο 29,78% και το 37% αντιστοίχως, δηλαδή στο 67% του συγκροτήματος. Πώς θα το διαχειριστεί το υπουργείο με δεδομένη τη μείωση του αριθμού των -αναπόφευκτα μεγαλύτερων- τμημάτων; Ακόμα και στα συγχωνευόμενα Λύκεια 5ο και 8ο μπορεί τα ποσοστά να είναι μικρότερα (12% και 17%) -λόγω της πάγιας διαρροής- ωστόσο πρόκειται για Λύκειο με το μεγαλύτερο ποσοστό παλιννοστούντων και μεταναστών.
Ετερη παράμετρος: Η συγχώνευση του 2ου με το 8ο Γυμνάσιο δημιουργεί το μεγαλύτερο Γυμνάσιο της περιοχής το οποίο όμως είναι και σχολείο υποδοχής τυφλών (το 8ο).
Ευρύτερο κέντρο Αθήνας: Τα Εσπερινά δέχονται σημαντικό πλήγμα. Καταργείται το 5ο Εσπερινό στην Ακαδημία Πλάτωνος, ενώ το 6ο που βρίσκεται στον Αγιο Παύλο υποχρεώνεται σε συγχώνευση με το 8ο στα Εξάρχεια!
Από τα Ημερήσια, ενδεικτική είναι η περίπτωση συγχώνευσης του 27ου με το 51ο (όπου στεγάζεται και το 5ο Εσπερινό). Είναι μεν κοντά, αλλά το δεύτερο όπου θα μεταστεγαστεί το πρώτο λειτουργεί σε κοντέινερ, ενώ διαθέτει μισό προαύλιο λόγω αρχαιολογικών ευρημάτων, ενός τάφου που ανακαλύφθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο. Εκεί θα στεγαστούν οι 300 μαθητές των δύο συγχωνευόμενων Γυμνασίων μαζί με τους μαθητές του υπάρχοντος Λυκείου.
Πηγή : Ελευθεροτυπία