Πέμπτη, 31 Μαρτίου 2011

Δυναμική παρέμβαση των εκπαιδευτικών. Το περιφερειακό συμβούλιο υποχρεώθηκε να πάρει θέση για τον σχολικό «Καλλικράτη»

Το πιο σημαντικό ζήτημα που απασχολεί αυτή την περίοδο τα νησιά, οι καταργήσεις και συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων, μπορεί να μην ήταν στο πρόγραμμα συζήτησης των θεμάτων του περιφερειακού συμβουλίου, όμως η δυναμική παρέμβαση εκπροσώπων της εκπαίδευσης, υποχρέωσε το σώμα να πάρει θέση. Καθηγητές και δάσκαλοι παρενέβησαν την ώρα της συνεδρίασης και απαίτησαν από το περιφερειακό συμβούλιο, που είναι το ανώτερο αυτοδιοικητικό όργανο στο Νότιο Αιγαίο, να σταθεί δίπλα στον αγώνα των εκπαιδευτικών, γονέων και μαθητών, που ζητούν να μη γίνει καμία συγχώνευση σχολείου στην περιφέρειά μας. Το θέμα τελικά συζητήθηκε στα εκτός ημερησίας διατάξεως. Κατατέθηκαν 4 διαφορετικές προτάσεις και κατά πλειοψηφία εγκρίθηκε αυτή του Περιφερειάρχη Γιάννη Μαχαιρίδη που ζητά από το υπουργείο να επανεξετάσει το σχολικό χάρτη των Κυκλάδων και τις προτεινόμενες συγχωνεύσεις, επικαλούμενος τη νησιωτική ιδιαιτερότητα του Νοτίου Αιγαίου. Η πρόταση του κ. Μαχαιρίδη θεωρείται ήξεις αφίξεις, αφού δεν ζητά ξεκάθαρα από το υπουργείο να πάρει πίσω τις αποφάσεις περί των συγχωνεύσεων που προτείνονται στις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα

Παρέμβαση της εκπαιδευτικής κοινότητας στο περιφερειακό συμβούλιο για τις συγχωνεύσεις των σχολείων
«Πάρτε θέση»
Μετά από πιέσεις των παρατάξεων της μειοψηφίας, δέχθηκε το προεδρείο να συζητηθεί το θέμα στη λίστα των εκτός ημερησίας διατάξεως θεμάτων   Οι συγχωνεύσεις-καταργήσεις των σχολικών μονάδων, που μέχρι στιγμής δεν είχε απασχολήσει το θεσμό της αιρετής Περιφέρειας, ήρθε στο περιφερειακό συμβούλιο έπειτα από παρέμβαση της εκπαιδευτικής κοινότητας του νησιού. Συγκεκριμένα, η Α’ ΕΛΜΕ και ο Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών Σύρου –Μυκόνου, με συνθήματα και με πανό στα χέρια, «εισέβαλαν» στο περιφερειακό συμβούλιο και ζήτησαν το αυτονόητο. Δηλαδή το σώμα να πάρει θέση επί του θέματος. Και ναι μεν το θέμα συζητήθηκε μετά από πιέσεις των παρατάξεων της μειοψηφίας στα εκτός ημερησίας διατάξεως, αλλά δυστυχώς ούτε και για αυτό το σημαντικό θέμα υπήρξε σύμπνοια, αφού βγήκαν 4 διαφορετικά ψηφίσματα. Κάτω από πίεση συζητήθηκε στα εκτός ημερησίας διατάξεως θέματα Οι αντιδράσεις στο νησί για τις συγχωνεύσεις των σχολείων όχι μόνο δεν βρίσκονται σε ύφεση όσο περνούν οι μέρες, αλλά συνεχώς εντείνονται. Έτσι χθες το πρωί κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης του περιφερειακού συμβουλίου, εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, έφτασαν έξω από το πνευματικό κέντρο της Ερμούπολης, τόπο διεξαγωγής του συμβουλίου, όπου με πανό και συνθήματα κατά των συγχωνεύσεων, «εισέβαλαν» στην αίθουσα της συνεδρίασης. Ο εκπαιδευτικός κ. Καλημερίδης απευθυνόμενος προς το σώμα, ζήτησε από τους συμβούλους να τοποθετηθούν επί του θέματος και να πάρουν θέση για τις καταργήσεις των σχολικών μονάδων, επισημαίνοντας μεταξύ άλλων «ότι στο λεπτό ζήτημα της εκπαίδευσης δεν μπορούν να γίνουν εκπτώσεις. Με ΜΑΤ και βία δεν γίνεται παιδεία», τόνισε ο εκπαιδευτικός, ο οποίος αποχώρησε από το μικρόφωνο καταχειροκροτούμενος από μερίδα περιφερειακών συμβούλων. Το αίτημα των εκπαιδευτικών να συζητηθεί το θέμα των συγχωνεύσεων στο συμβούλιο, δεν βρήκε στην αρχή θετικό το προεδρείο, το οποίο στη συνέχεια κάτω από τις πιέσεις των παρατάξεων της μειοψηφίας, υπαναχώρησε και έθεσε το θέμα στα εκτός ημερησίας διατάξεως θέματα. Οι εκπαιδευτικοί φωνάζοντας συνθήματα και δυσανασχετώντας για την στάση που κράτησε το προεδρείο, αποχώρησαν από την αίθουσα. «Οι συγχωνεύσεις-καταργήσεις των σχολικών μονάδων, θυμίζει σχέδιο «κοπτοραπτικής» με πρωταγωνιστή την υπουργό Παιδείας» Ο επικεφαλής της μείζονος πλειοψηφίας Χαράλαμπος Κόκκινος τοποθετούμενος επί του θέματος αναφέρθηκε στις συγχωνεύσεις-καταργήσεις των σχολικών μονάδων, τονίζοντας ότι το θέμα θυμίζει σχέδιο «κοπτοραπτικής» με πρωταγωνιστή την υπουργό Παιδείας κ. Διαμαντοπούλου, η οποία μαζί με κομματικά στελέχη, έκοψε και έραψε κατά το δοκούν αυτές τις συνενώσεις, με κριτήρια καθαρά πολιτικά, και οικονομικά κριτήρια. «Έχουμε ακραία παραδείγματα και η περίπτωση της Νάξου είναι χαρακτηριστική. Ο εκπαιδευτικός κόσμος που διαμαρτύρεται και ήρθε στη συνεδρίαση, έχει να αντιμετωπίσει έναν εργασιακό μεσαίωνα, διότι ο εκπαιδευτικός που είναι διορισμένος σε έναν νομό, θα χάσει τις οργανικές θέσεις. Αυτό σημαίνει ότι ο προγραμματισμός που έχει κάνει ο ίδιος και η οικογένειά του, δεν μπορεί να τηρηθεί. Κάποιοι μπορεί να χάσουν τις οργανικές τους θέσεις και να βρεθούν σε άλλο νησί, προκειμένου να υπηρετήσουν τις ανάγκες της υπηρεσίας. Αναπληρωτές και ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί δεν θα εργάζονται λόγω του ότι δεν θα υπάρχουν οργανικά κενά», επισήμανε ο κ. Κόκκινος. Ο επικεφαλής της μειοψηφίας επισήμανε ότι υπάρχουν και άλλοι παράμετροι όπως ότι θα δημιουργηθούν υπεράριθμες τάξεις μαθητών, όπως και κτιριακές εγκαταστάσεις που δεν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν λόγω των μαθητών που θα υποδεχθούν. Επίσης, ο κ. Κόκκινος ολοκλήρωσε την τοποθέτησή του τονίζοντας ότι μπορεί κάθε χρόνο να υπήρχαν συγχωνεύσεις και υποβιβασμοί σχολικών μονάδων, αλλά αυτό γινόταν με τη σύμφωνη γνώμη της αυτοδιοίκησης και ότι ποτέ δεν υπήρξε το φαινόμενο που προωθεί σήμερα το υπουργείο Παιδείας. «Οι καταργήσεις προβλέπονται από τον «Καλλικράτη» Η Λίλα Καφαντάρη, επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης», υπογράμμισε ότι οι συγχωνεύσεις των σχολείων προβλέπονταν από το σχέδιο «Καλλικράτης», τονίζοντας ότι θα πρέπει να πέσουν οι «μάσκες», διότι όσοι ψήφισαν και στήριξαν τη διοικητική μεταρρύθμιση, έχουν ευθύνες για αυτό που γίνεται σήμερα με την εκπαίδευση. «Η παιδεία πάει προς ιδιωτικοποίηση και θα στοιχίζει όλο και περισσότερο πιο ακριβά, όταν προ κρίσης 200.000 ελληνόπουλα για οικονομικούς λόγους ήταν εκτός από τη βασική εκπαίδευση. Αναδεικνύουμε λοιπόν τι είναι ο «Καλλικράτης» και μέσα από αυτό το πρόβλημα και λέμε ότι αν δεν σταματήσει αυτή η κατάσταση, δηλαδή το κράτος να κάνει «πάσα» από εδώ και από εκεί τις αρμοδιότητες για τις κοινωνικές υπηρεσίες και τις κοινωνικές δομές και να μην υπάρχει σωστός σχεδιασμός για δημόσια δωρεάν παιδεία για όλους, ακόμα περισσότερα σχολειά θα κλείσουν. Άρα όσοι ψήφισαν τον «Καλλικράτη» έχουν ευθύνες για τις συγχωνεύσεις και δεν μπορούν να βγαίνουν εκ των υστέρων και να επικαλούνται άλλα», δήλωσε η κ. Καφαντάρη. «Οι κινητοποιήσεις και στη Σύρο, αλλά και αλλού, ανάγκασαν την υπουργό να πει ότι θα επανεξετάσει τις συγχωνεύσεις» Ο επικεφαλής της παράταξης «Πολίτες κόντρα στον καιρό» Νίκος Συρμαλένιος στην δική του τοποθέτηση καυτηρίασε το γεγονός ότι το περιφερειακό συμβούλιο δεν έχει συζητήσει το θέμα εδώ και 1,5 μήνα από τη στιγμή που εκείνος το είχε θέσει, επισημαίνοντας ότι δεν μπορούν να συγχωνεύονται σχολεία μόνο και μόνο για οικονομικούς λόγους. «Θεωρώ ότι το περιφερειακό συμβούλιο δεν μπορεί να μένει αμέτοχο σε τέτοιου είδους εξελίξεις, αλλά πρέπει να παίρνει θέση στην ώρα που υπάρχει το πρόβλημα και όχι κατόπιν εορτής. Η συζήτηση που θέλατε να αναβάλλετε για την επόμενη ή μεθεπόμενη συνεδρίαση, μπορεί να ήταν μια συζήτηση ακαδημαϊκού χαρακτήρα, μπορεί και άνευ ουσίας, διότι τώρα παίζονται οι αποφάσεις. Οι κινητοποιήσεις και στη Σύρο, αλλά και αλλού, ανάγκασαν την υπουργό να πει ότι θα επανεξετάσει τις συγχωνεύσεις και βεβαίως αναγκάστηκαν οι περιφερειακοί διευθυντές εκπαίδευσης να πουν χιλιάδες ψέματα. Μην ξεχνάμε ότι και η τοπική αυτοδιοίκηση δεν δέχθηκε τις συγχωνεύσεις, όπως ο δήμος Σύρου, αλλά ακόμα και η ΤΕΔΚ», επισήμανε ο κ. Συρμαλένιος, ο οποίος αναφέρθηκε και εκείνος στο γεγονός ότι το υπουργείο Παιδείας πήρε αποφάσεις ερήμην της αυτοδιοίκησης. «Το σχέδιο του υπουργείου είναι πρόχειρο» Ο Νίκος Χρυσόγελος από τον «Οικολογικό άνεμο» επισήμανε ότι το σχέδιο του υπουργείου είναι εντελώς πρόχειρο, ενώ στη συνέχεια παρουσίασε πολλά παραδείγματα για το πώς μπορεί να αλλάξει το σύστημα παιδείας προς το συμφέρον των μαθητών, όπως είπε. «Πιστεύω ότι η απόφαση της κυβέρνησης για τις συνενώσεις των σχολείων είναι πρόχειρη και δεν βασίζεται σε παιδαγωγικά κριτήρια, διότι η νομοθεσία προβλέπει πως γίνονται αυτές οι συνενώσεις. Θα έπρεπε να γίνει διαβούλευση, να συζητηθεί με την αυτοδιοίκηση και με τους εκπαιδευτικούς και μετά όπου ήταν αυτό απαραίτητο, το υπουργείο να έκανε τις συγχωνεύσεις. Θα έλεγα όμως ότι υπάρχει και ένα άλλο πρόβλημα εκτός από το οικονομικό, που είναι και ο παιδαγωγικός παράγοντας. Πόσο μπορούμε να ταλαιπωρούμε τα παιδιά μεταφέροντάς τα από το ένα σημείο στο άλλο; Πρέπει να υπάρχει και ένα όριο», επισήμανε ο μεταξύ άλλων ο κ. Χρυσόγελος.




«Δεν πρέπει να μας διακατέχουν φοβικά σύνδρομα» Ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου Γιάννης Μαχαιρίδης υποστήριξε ότι ίσως είναι ο μοναδικός υπέρμαχος και ο μοναδικός που πάλεψε για τη νησιωτικότητα του χώρου και κυρίως να υπάρχει η δυνατότητα στις μικρές απομακρυσμένες κοινωνίες, να έχουν τη δυνατότητα των ίσων δικαιωμάτων με τα παιδιά που ζουν στις μεγάλες πόλεις. Ο κ. Μαχαιρίδης τόνισε ότι για το θέμα πρέπει να εξεταστούν πολλοί παράγοντες και κυρίως θα πρέπει να εξετάζονται οι ιδιαιτερότητες, δηλώνοντας υπέρμαχος των αλλαγών εκείνων που μπορούν να στηρίξουν την αναβάθμιση της παιδείας, η οποία όπως είπε, είναι ο μοναδικός παράγοντας στον οποίο μπορούμε να επενδύσουμε ως έθνος. «Όλοι θέλουμε να παιδιά μας να μάθουνε γράμματα, αλλά όλοι ταμπουρωνόμαστε πίσω από το να μη φύγει το παιδί από το σχολείο και ας λειτουργεί αυτό με 5 και 6 μαθητές, γνωρίζοντας ότι εκεί δεν παρέχεται εκπαίδευση. Δεν παρέχεται εκπαίδευση με έναν δάσκαλο που πρέπει να διδάξει στους μαθητές της α’ και β’ τάξης του δημοτικού. Πάντα πρέπει να πρυτανεύουν τα παιδαγωγικά κριτήρια. Είμαστε ικανοποιημένοι από τις παροχές του συστήματος της παιδείας; Αν δεν είμαστε ικανοποιημένοι, πρέπει και εμείς να συμβάλουμε για να προχωρήσουμε στο μέλλον και όχι να γυρίζουμε στο παρελθόν. Όχι αυτό δεν γίνεται, όχι αυτά τα σχολεία μην τα πειράζεις, όχι. Πρέπει αυτά να αλλάξουν», επισήμανε μεταξύ άλλων ο κ. Μαχαιρίδης, αφήνοντς ταυτόχρονα αιχμές προς τους εκπαιδευτικούς που – όπως είπε - εργάζονται μόνο για 2 ώρες την ημέρα, υπογραμμίζοντας ότι κάτι τέτοιο είναι αντιπαραγωγικό. Καμία σύμπνοια, αφού βγήκαν 4 διαφορετικά ψηφίσματα Δυστυχώς και σε αυτό το θέμα, δεν επικράτησε η σύμπνοια μεταξύ των παρατάξεων, αφού βγήκαν 4 διαφορετικά ψηφίσματα, με αυτό του Περιφερειάρχη να περνά οριακά, λόγω αποχωρήσεων συμβούλων, κατά πλειοψηφία. Το ψήφισμα αναφέρει τα εξής: «Το Περιφερειακό Συμβούλιο λαμβάνοντας υπ’ όψιν την προσπάθεια του εκσυγχρονισμού και της αναβάθμισης του εκπαιδευτικού συστήματος, θεωρεί ότι η επένδυση στην παιδεία είναι η καλύτερη επένδυση για το μέλλον. Η καλή λειτουργία του σχολείου, πρέπει να συμβάλει στη σωστή μόρφωση και να εξοπλίσει με τα όσα δυνατότερα εφόδια τα παιδιά μας, ώστε να είναι ισότιμα μέλη στο άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον. Η απόφαση για συγχωνεύσεις σχολείων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, πρέπει να επανεξεταστεί λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις ιδιαιτερότητες του γεωγραφικού χώρου, του ανάγλυφου του εδάφους και των τοπικών κοινωνικών, με παιδαγωγικά κριτήρια».

Πηγή : Κοινή Γνώμη