Τρίτη, 15 Μαρτίου 2011

Ξεσηκωμός για το «μνημόνιο» στα σχολεία!


Ισχυρές κοινωνικές και πολιτικές δονήσεις σε όλη τη χώρα προκάλεσαν οι ανακοινώσεις του υπουργείου Παιδείας για το νέο συρρικνωμένο -κατά 1.056 μονάδες- χάρτη των σχολείων, απόλυτα προσαρμοσμένο στους όρους του Μνημονίου.

Το πλαφόν στις αίθουσες και η αύξηση των μαθητών, μείζονα ζητήματα Στην περιφέρεια οργανώνονται λαϊκές συνελεύσεις, μαζικές «εισβολές» στις κατά τόπους διευθύνσεις, ενώ άρχισαν οι πρώτες μαθητικές καταλήψεις. Στην Αττική γονείς και εκπαιδευτικοί ανεβάζουν μαύρες σημαίες στα απειλούμενα σχολεία καταγγέλλοντας τις εκτεταμένες συγχωνεύσεις ενώ φουντώνει το μέτωπο των αντιδράσεων από τις Ομοσπονδίες που ήδη αποφάσισαν τις πρώτες απεργιακές κινητοποιήσεις. Η ΟΛΜΕ πραγματοποιεί την ερχόμενη Παρασκευή στάση εργασίας και συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας στις διευθύνσεις εκπαίδευσης, ενώ αποφάσισε 24ωρη απεργία στις 30 Μαρτίου και δύο ακόμα 24ωρες μέχρι τον Απρίλιο, ενταγμένες στο ευρύτερο διεκδικητικό πλαίσιο του κλάδου. Εξ ου και η απόφαση για πρόταση προς την ΑΔΕΔΥ για 24ωρη στις 13 Απριλίου όπως και το αίτημα προς τις τοπικές οργανώσεις για εξουσιοδότηση απόφασης 24ωρης μόλις κατατεθεί ρύθμιση που θα θίγει οικονομικά και εργασιακά δικαιώματα. Ανάλογη αναμένεται η απόφαση της ΔΟΕ μετά τη σημερινή συνεδρίαση του Δ.Σ. της Ομοσπονδίας.
Συλλήβδην απόρριψη και σκληρή κριτική του σχεδίου των συγχωνεύσεων δέχτηκε το υπουργείο Παιδείας από το σύνολο των κομμάτων της αντιπολίτευσης. Τα οικονομικά κριτήρια, το πλήγμα στην περιφέρεια, η υποβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου αποτελούν τον πυρήνα της πολεμικής από τα κόμματα, ορισμένα εκ των οποίων, όπως το ΚΚΕ, καλούν σε ξεσηκωμό. Από την άλλη, οι Ομοσπονδίες καταγγέλλουν πως τα νούμερα κρύβουν μια ακόμη πιο σκληρή πραγματικότητα, ενώ δηλώνουν πως οι συγχωνεύσεις και οι καταργήσεις αφορούν περισσότερα σχολεία. «Το λουκέτο μπαίνει στο 13% περίπου των σχολείων» τονίζει ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ επισημαίνοντας πως οι μονάδες δευτεροβάθμιας είναι συνολικά 3.700, από τις οποίες όμως πρέπει να εξαιρεθούν οι περίπου 600 της τεχνικής εκπαίδευσης και των άλλων ειδικών κατηγοριών (μουσικά, καλλιτεχνικά κ.λπ.). Συνεπώς, το μέγεθος της παρέμβασης αυξάνεται περισσότερο. Μια γρήγορη επεξεργασία, μάλιστα, της Ομοσπονδίας έδωσε περιοχές όπου το μαχαίρι του υπουργείου έφτασε μέχρι και στο (περίπου) 45% των εκεί σχολείων. Περισσότερο πληγείσες οι Καρδίτσα (44%), Σέρρες (42,5%), Πρέβεζα (37%), Τρίκαλα (29,3%), Κοζάνη (22,2%), Αθήνα (19,1). Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, σε σύνολο 16.000 μονάδων συγχωνεύονται 1.933 σχολεία, εκ των οποίων τα 1.523 στην πρωτοβάθμια και τα 410 στη δευτεροβάθμια. Καταργούνται 851 δημοτικά-νηπιαγωγεία, 205 γυμνάσια-λύκεια.
Το σκοτεινό τοπίο της εκπαίδευσης -που θα απλωθεί βαθμιαία από την έναρξη της επόμενης σχολικής χρονιάς- αποτελεί το επίκεντρο των καταγγελιών και των φόβων που εκφράζουν όλοι όσοι εντάσσονται στο πλαίσιο όπου καλείται να λειτουργήσει το ελληνικό σχολείο. Οικονομικοί, κοινωνικοί, εκπαιδευτικοί λόγοι συμπλέκονται και αλληλεπηρεάζονται δημιουργώντας το απόλυτο σκηνικό εφαρμογής του Μνημονίου σε ένα χώρο που τυπικά δεν περιλαμβάνεται στο Μνημόνιο!
Τρία είναι τα βασικά κλειδιά προσαρμογής στις επιταγές του Μνημονίου:
α) Μείωση διορισμών μέσα από τις συγχωνεύσεις και καταργήσεις για τους εκπαιδευτικούς-δημόσιους υπαλλήλους που εντάσσονται στη μνημονιακή επιταγή για 1/5 ως προς τις προσλήψεις (μια πρόσληψη για πέντε αποχωρήσεις).
β) Μετακύλιση οικονομικής διαχείρισης των σχολείων και μεταφοράς μαθητών στους δήμους οι οποίοι ωστόσο, ήδη, έχουν δεχθεί μείωση των προϋπολογισμών τους.
γ) Μείωση δαπανών από τη δημιουργία μεγάλων μονάδων, απαλλαγή από ενοίκια, αξιοποίηση κτηρίων.
Κατά τ' άλλα, οι συνέπειες των μέτρων αγγίζουν αρκετούς τομείς: εργασιακό καθεστώς, εκπαιδευτικό έργο, υποδομές, οικονομική επιβάρυνση ειδικά στην περιφέρεια λόγω των μετακινήσεων ή και «μεταναστεύσεων».
Εργασιακές συνέπειες:
- Απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας όχι μόνον οργανικών αλλά και ειδικοτήτων (από τη συγχώνευση ολοήμερων). Υπολογίζεται ότι μέχρι το 2013 οι 170.000 εκπαιδευτικοί στα ελληνικά σχολεία (από τη μείωση διορισμών, συνταξιοδοτήσεις κ.ά.) θα είναι 35.000 λιγότεροι.
Εκπαιδευτικές:
- Δημιουργία -ειδικά στα αστικά κέντρα- τεράστιων μονάδων με αριθμό μαθητών πολύ μεγαλύτερο από το σημερινό. Οχι πάνω από 400 μαθητές στα συνενωμένα, λέει το υπουργείο· είναι πολύ περισσότεροι από τον ισχύοντα μέσο όρο επισημαίνουν οι Ομοσπονδίες. Ο νόμος προβλέπει δώδεκα τμήματα στην πρωτοβάθμια και εννέα στη δευτεροβάθμια με αριθμό μαθητών ανά τμήμα 25 και 25+10% αντιστοίχως. Ητοι, δημοτικά-νηπιαγωγεία με 300 μαθητές και γυμνάσια-λύκεια με λιγότερους από 270 μαθητές. Βάσει των νέων δεδομένων θα φτάνουν στους 400 και σε έξι περιπτώσεις -όπως λέει το ίδιο το υπουργείο- ακόμη περισσότερους.
- Υποβάθμιση εκπαιδευτικού έργου σε πολυάριθμα και πολυπληθή τμήματα, στοίβαγμα εκατοντάδων μαθητών σε μικρούς αύλειους χώρους, με τον κίνδυνο της αύξησης της παραβατικότητας, δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων ανάλογα με το μέγεθος της συγχωνεύσης.
Οικονομικο-κοινωνικές:
- Επιβάρυνση των οικογενειών για τη μεταφορά των μαθητών στα σχολεία, αύξηση προβλημάτων ή και κινδύνων κατά την πρόσβαση στα σχολεία, ανατροπή των συνθηκών φοίτησης και πιθανότητα ακόμη και μαθητικής διαρροής. *

Πηγή : Ελευθεροτυπία