Το
Το Υπουργείο
Παιδείας ανακοίνωσε την πρόσληψη 873
δασκάλων μέσω ΕΣΠΑ για την κάλυψη
λειτουργικών κενών αποκλειστικά και
μόνο στο απογευματινό πρόγραμμα των
Ολοήμερων Δημοτικών Σχολείων. Πρόκειται
για πάρα πολύ σοβαρή εξέλιξη που επιδιώκει
να αναδιαρθρώσει συνολικά τόσο το
δημόσιο σχολείο, όσο και τις εργασιακές
σχέσεις των εκπαιδευτικών.
Τα προγράμματα
ΕΣΠΑ μέχρι τώρα αφορούσαν συγκεκριμένες
πιλοτικές δράσεις στα πλαίσια του
εκπαιδευτικού σχεδιασμού της Ε.Ε για
την προώθηση του νέου σχολείου της
αγοράς. Υπό αυτό τον περιορισμό, η
πρόσληψη δασκάλων μπορούσε να γίνει
είτε με μόνιμους διορισμούς είτε με
αναπληρωτές του τακτικού προϋπολογισμού,
με εξαίρεση κάποιες πιλοτικές δομές
όπως οι Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας
(ΖΕΠ) και οι τάξεις υποδοχής.
Με τη
συγκεκριμένη ενέργεια, το υπουργείο
θεωρεί το ολοήμερο πρόγραμμα του
δημοτικού σχολείου ως πιλοτική δομή
που δεν χρειάζεται δασκάλους από τον
κρατικό προϋπολογισμό και άρα θα
αποσύρονται απ΄ αυτό οι μόνιμοι
εκπαιδευτικοί, όπως έγινε πριν δυο
χρόνια με τα τμήματα υποδοχής και τους
δασκάλους στις σχολικές μονάδες ΖΕΠ.
Επομένως η σταθερή απασχόληση εξοβελίζεται
και το πρόγραμμα του ολοήμερου σχολείου
θα παρέχεται στους μαθητές μας μόνο με
την προϋπόθεση ότι υπάρχει κάποιο
διαθέσιμο ευρωπαϊκό κονδύλι για την
χρηματοδότησή του.
Μετατρέποντας
σταδιακά όλο το δημόσιο σχολείο σε μια
“πιλοτική δομή”, η σταθερή απασχόληση
θα γίνει ανάμνηση του παρελθόντος, ενώ
η συνταγματική υποχρέωση της πολιτείας
για την παροχή δημόσιας και δωρεάν
παιδείας θα περιορίζεται αυστηρά στις
προδιαγραφές των διάφορων ευρωπαϊκών
προγραμμάτων, εφόσον αυτά θα είναι
διαθέσιμα. Με το ίδιο σκεπτικό του χρόνου
η προσχολική εκπαίδευση μπορεί να
παρέχεται μόνο αν υπάρχουν πόροι από
το ΕΣΠΑ ή εναλλακτικά μπορεί χιλιάδες
νηπιαγωγοί να χάσουν την οργανική τους
και τη θέση τους να πάρουν εκπαιδευτικοί
μέσω των προγραμμάτων κοινωνικής
ωφέλειας του ΟΑΕΔ με 450 ευρώ βασικό
μισθό.
Επιπρόσθετα,
το Υπουργείο όλο το προηγούμενο διάστημα
δεν ικανοποίησε το αίτημα απόσπασης σε
χιλιάδες εκπαιδευτικούς, μολονότι όπως
και το ίδιο παραδέχεται με τις παραπάνω
προσλήψεις υπάρχουν χιλιάδες κενά ,
προχώρησε μάλιστα σε τεχνητές υπεραριθμίες
και μετακίνησε εκπαιδευτικούς σε
διαφορετικές σχολικές μονάδες συχνά
διαφορετικών ΠΥΣΠΕ και τώρα έρχεται να
καλύψει τις συγκεκριμένες θέσεις με
ελαστική απασχόληση. Άρα το κύριο
στοιχείο που χαρακτηρίζει τις πολιτικές
επιλογές του στις διάφορες υπηρεσιακές
μεταβολές είναι η υπονόμευση της
σταθερής εργασίας και όχι η εύρυθμη
λειτουργία του δημόσιου σχολείου.
Οι εξελίξεις
αυτές δεν είναι τυχαίες, αλλά θα πρέπει
να αντιμετωπιστούν από την οπτική των
διαθεσιμοτήτων που επιδιώκει να
δημιουργήσει η ηγεσία του Υπουργείου
Παιδείας στην πρωτοβάθμια. Παρά τα
τεράστια κενά που υπάρχουν το υπουργείο
θα δημιουργεί διαρκώς πλεονάζοντες
εκπαιδευτικούς και στη συνέχεια θα
μπαλώνει τις τρύπες που το ίδιο
κατασκευάζει με κάθε λογής ελαστική
απασχόληση, υπονομεύοντας τα εργασιακά
δικαιώματα όλου του εκπαιδευτικού
κόσμου. Οι μεν μόνιμοι θα χάσουν κάθε
εργασιακό δικαίωμα (οργανική θέση,
υποχρεωτική μετακίνηση), ενώ οι αναπληρωτές
συνάδελφοί μας θα παγιδευτούν στη
“μονιμότητα” της ελαστικής απασχόλησης,
περιμένοντας κάθε χρόνο κάποιο “κοινωφελές
πρόγραμμα” για να εργαστούν για ψίχουλα.
Βρισκόμαστε
μπροστά σε ένα συνολικό σχέδιο
αναδιαμόρφωσης του δημόσιου σχολείου
στην κατεύθυνση της υποχρηματοδότησης,
των απολύσεων και των ποικίλων ελαστικών
εργασιακών καθεστώτων που δημιουργούν
τα προγράμματα της Ε.Ε. Από αυτή την
άποψη, θεωρούμε ότι ο κύκλος της
αντιπαράθεσής μας με το Υπουργείο, όχι
μόνο δεν έχει κλείσει, αλλά τώρα μόλις
αρχίζει.
Παλεύουμε
για :
- Σταθερή και μόνιμη εργασία για όλους τους εκπαιδευτικούς, καμιά απώλεια οργανικής θέσης, όχι στις υποχρεωτικές μετακινήσεις-αποσπάσεις.
- Μαζικές προσλήψεις μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού και αναπληρωτών από τον τακτικό προϋπολογισμό.
- 20 παιδιά ανά τμήμα μέγιστος αριθμός και 15 παιδιά για τις δύο πρώτες τάξεις του δημοτικού και την προσχολική αγωγή.
- Δωδεκάχρονο ενιαίο δωρεάν δημόσιο σχολείο για όλα τα παιδιά.